ساخت آسان آنتن برای ماژول های گیرنده و فرستنده

امروزه گیرنده و فرستنده های ارزان قیمت 433MHz به راحتی در دسترس علاقه مندان قرار دارد. اننخاب آنتن مناسب برای این ماژول ها تاثیر چشم گیری در کارکرد آن ها دارد. مهمترین تاثیر آنتن، مناسب، افزایش برد و کاهش خطا در انتقال اطلاعات است. ماژول هایی که در این فرکانس کار می کننده شامل ماژول های ASK و یا FSK هستند(ASK DX-RF, RFM12 و…)
ساده ترین آنتن برای این ماژول ها می تواند یک تکه سیم به به طول 17.2 سانتی متر باشد اما می توان آنتن های دیگری نیز برای این ماژول ها استفاده کرد. در این نوشته یک نوع آنتن دیگر تحت عنوان Loading Coil معرفی می شود که به راحتی قابل ساخت است.

یک نمونه آنتن Loading Coil

این آنتن برای فرکانس 433MHz از یک قسمت Base به طول 17 میلی متر، یک سیم پیج یا کویل 16 دوری که حلقه ها به هم چسبیده و کنال هم هستند و یک قسمت بالایی به طول 53 میلی متر تشکیل شده است. با توجه به محل قرار گیری کویل، تحت عنوان Center loading شناخته می شود. در اغلب موارد، این نوع آنتن نسبت به سایر اشکال آن (Base loading, top loading) مصالحه ی بهتری بین میزان اندوکتانس لازم و مقاومت تشعشع(Radiation Resistance) دارد(برای اطلاع بیشتر به اینجا مراجعه کنید). برای ساخت این آنتن می توانید مطابق شکل زیر عمل کنید.

برای پیچیدن حلقه ها می توانید از یک مته شماره 2.5 (یا یک لوله با قطر 2.5 میلی متر) استفاده کنید و سیم را دور آن بپیچید. برای بهترین نتیجه، اندازه های مشخص شده در تصویر را حتی الامکان رعایت کنید.

مقالات مشابه

۲ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات