معرفی برنامه نویسی کامپیوتر و زبان Basic

  • نرم افزار و برنامه کامپیوتری
  • زبانهای برنامه نویسی
  • حل مسأله و الگوریتم
  • ساختارهای شرط و تکرار
  • آشنایی مختصر با زبان QBASIC

نرم افزار : تعیین و کنترل عملیاتی که کامپیوتر بایستی انجام دهد.

برنامه کامپیوتر : دستورالعمل های قدم به قدم برای اجرا توسط کامپیوتر

انواع نرم افزار 

نرم افزارهای سیستم
نرم افزارهای کاربردی

نرم افزارهای سیستم

  • برقراری ارتباط بین برنامه های کاربردی ، کاربر، سخت افزار
  • برنامه های راه انداز
  • سیستم عامل
  • برنامه های کمکی
  • مترجم های زبان های برنامه نویسی

نرم افزارهای کاربردی

  • عمومی : واژه پردازها ، مرورگرهای اینترنت و…
  • تخصصی : گرافیکی ، ایجاد صفحات اینترنتی و…
  • سرگرم کننده
  • آموزشی و مراجع

زبانهای برنامه نویسی: برقراری ارتباط بین کامپیوتر و انسان برای اجرای الگوریتم ها توسط سخت افزار

انواع زبانهای برنامه نویسی

  • زبانهای سطح پایین
  • وابسته به سخت افزار و نزدیک به آن
  • زبانهای سطح بالا
  • نزدیک به زبان محاوره ای

مترجم زبان

نرم افزاری که برنامه نوشته شده به یک زبان برنامه نویسی را به زبان قابل فهم برای کامپیوتر یعنی زبان ماشین تبدیل می کند.

بخشی از یک برنامه به زبان ماشین:

:1000000028288F018E00FF308E07031C8F07031CEA
:10001000232803308D00DF300F2003288D01E83EB8
:100020008C008D09FC30031C18288C070318152838
:100030008C0764008D0F15280C181E288C1C222894
:1000400000002228080083130313831264000800B1
:10005000061483160610831201308F00F43002203C
:10006000061083160610831201308F00F430022030

نسل اول: زبان ماشین

وابسته به سخت افزار
0101----> دستور جمع
0001----> اولین عملوند
0010----> دومین عملوند
0011----> آدرس حاصل

نسل دوم : زبان اسمبلی

استفاده از حروف و اختصارات به جای 0 و 1
هر دستور مستقیم به یک دستور زبان ماشین تبدیل می شود
مترجم آن اسمبلر نام دارد
ADD x y R مثال :

نسل سوم: زبان های سطح بالا

BASIC,C,C++,Pascal,…
همه منظوره و برای حل مسائل عمومی
A=B+C

نسل چهارم

زبانهای تولید برنامه های کاربردی برای حل مسائل خاص
SQL برای جستجو در بانک اطلاعاتی و تهیه گزارش

نسل پنجم

زبانهای طبیعی
زبان انسان
در دست ایجاد

مترجم های زبانهای سطح بالا

1.کامپایلر ها
تمام برنامه یکجا ترجمه می شود

2.مفسر ها
برنامه خط به خط ترجمه می شود
برنامه نویسی
هدف: حل یک مسأله
تعریف مسأله
طرح روش گام به گام حل
تبدیل به یک زبان
آزمایش
ذخیره سازی
به روز رسانی و نگهداری

تعریف مسأله:
هدف مسأله
ورودی ها
خروجی ها
روش پردازش داده های ورودی

الگوریتم

مجموعه مراحل لازم برای حل مسأله و دریافت خروجی های مطلوب از ورودی ها به صورت گام به گام
به هر زبانی می توان نوشت

شروع
نمره های یک دانش آموز را بگیر
معدل او را حساب کن
معدل را به ما بگو
پایان

ساختارهای کنترلی

توالی و ترتیب : دستورالعمل ها پشت سر هم

شروع
A=5
B=A*5
پایان

متغیر :

مکانی از حافظه کامپیوتر که مقداری را در آن ذخیره می کنیم. A=5

انتخاب :
در مواقعی که نیاز به تصمیم گیری در شرایط مختلف باشد

شروع
عدد ی را از ورودی بگیر
اگر زوج بود چاپ کن
اگر فرد بود در 2 ضرب و چاپ کن
پایان

تکرار و حلقه :
نیاز به تکرار یک رشته دستورالعمل
به تعداد مشخص
تا زمانی که وضعیت خاصی برقرار باشد

شروع
i=1
اگر i= 5 برو به خط 7
کلمه ”Hi ” را چاپ کن
i=i+1
برو به خط 3
پایان

مثال:

الگوریتمی که مجموع اعداد قابل قسمت بر 3 را که بین 0 تا 50 باشند بیابد و نمایش دهد.

شروع
A=1
اگر A=51 برو به خط 9
A=A+1
L=A/3
اگر L اعشاری نبود : B=B+A
برو به خط 3
حاصل را چاپ کن
پایان
شروع
تا زمانی که سنسور1 علامت نداده است مستقیم حرکت کن
اگر سنسور فشار داده شد در خلاف جهت قبل حرکت کن
تا زمانی که سنسور 2 فشار داده نشده مستقیم حرکت کن
اگر سنسور فشار داده شد در خلاف جهت قبل حرکت کن
پایان

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات