این لوله برای سنجش فشار باد به کار می رود که برای اندازه گیری سرعت هواپیما توسط خلبان خودکار APM مورد نیاز است. لوله ای که فشار کل را اندازه می گیرد ، لوله پیتوت نامیده می شود که همراه با فشار استاتیکی برای اندازه گیری سرعت هوایی هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد.
لوله پیتوت یکی از دقیق ترین روش های اندازه گیری سرعت می باشد. در بین انواع لوله های پیتوت ، لوله پیتوت استاتیکی (Pitot-Static Tube) ، معمول ترین نوعی است که در مراکز تحقیقاتی و صنعتی کاربرد پیدا کرده است. پروب لوله پیتوت بر روی یک میله حایل نصب شده و دهانه آن در مسیر سیال قرار می گیرد. دهانه حس کننده فشار کل در سر قسمت کروی شکل پروب تعبیه شده و سوراخ های حس کننده فشار استاتیک به صورتی در سطح پهلویی پروب قرار گرفته اند که تشکیل یک سری شکاف های غیر پیوسته را می دهند. دهانه حس کننده فشار ضربه ای (کل) ، فشار ضربه ای را حس کرده و دهانه حس کننده فشار استاتیک نیز فشار استاتیک را حس کرده و هر یک از طریق مجراهایی که در پروب قرار دارند ، فشار حس شده را به یک دستگاه اندازه گیری منتقل کرده و از این دستگاه ، اختلاف فشار Pt – Pe را تعیین می کنند. (Pe فشار استاتیک در خط جریان سیال است و Pt فشار کل اندازه گیری شده می باشد) این اختلاف فشار با سرعت متناسب است. برای اطلاع بیشتر از اصول عملکرد این روش به اینجا مراجعه نمایید.