کنترل حرکت چرخشی در هلیکوپتر ها‬

یکی از مهمترین مشخصه های یک هلیکوپتر، توانائی آن برای ثابت نگهداشتن دمش و غلبه بر گشتاور ملخها است .گشتاور‬ ‫نتیجه انتقال نیروی چرخشی از طریق اتصالات مکانیکی به روتور هلیکوپتر است .نیرویی که ملخهای هلیکوپتر را میچرخاند،‬ ‫یک نیروی مساوی و در جهت مخالف به اتصالات انتقال نیرو وارد میکند که به بدنه هلیکوپتر متصلند .اگر این نیرو کنترل‬ ‫نشود، موجب چرخیدن هلیکوپتر بدور خودش با سرعت زیاد خواهد شد .خوشبختانه هلیکوپترها دارای مکانیزمی هستند که‬ ‫هم گشتاور را خنثی میکند و هم کنترل حرکت جانبی را فراهم می آورد .

کنترل حرکت چرخشی در هلیکوپتر ها‬


روشهای رایج در کنترل حرکت چرخشی در هلیکوپتر های رادیو کنترل‬

‫کنترل چرخش با روتور دم‬

‫رایجترین روش کنترل چرخش در هلیکوپترهای رادیو کنترل، استفاده از روتور دم است .روتور دم در فاصله معینی از محور‬ ‫روتور اصلی ، بر روی میله دم قرار میگیرد تا بتواند گشتاور ناشی از چرخش ملخهای اصلی هلیکوپتر را خنثی نماید .روتور‬ ‫دم هم میتواند بوسیله اتصالات مکانیکی به محور روتور اصلی متصل شده باشد و هم میتواند دارای یک موتور الکتریکی مجزا‬ ‫باشد .در روش اول، روتور دم با سرعتی متناسب با سرعت چرخش روتور اصلی میچرخد که این نسبت حدود‬ ‫5.4 به 1‬ ‫است .تراست روتور دم بوسیله کم و زیاد کردن زاویه ملخهای دم کنترل میشود.‬

‫کنترل چرخش هلیکوپتر با دو روتور اصلی مجزا‬ ‫

هلیکوپترهائی که دارای دو روتور اصلی مجزا هستند،‬ ‫دارای برتری گشتاوری نسبت به هلیکوپترهای تک روتور‬ ‫هستند زیرا هر یک از روتورها بر خلاف جهت روتور دیگر‬ ‫میچرخد و بنابراین گشتاور یکدیگر را خنثی میکنند .اما‬ ‫مزیت حذف روتور دم در این هلیکوپترها با میکس‬ ‫آیرودینامیکی و افت انتقال از بین میرود .در این‬ ‫هلیکوپترها برای کنترل پرواز و مانور، هنوز هم نیاز به‬ ‫کنترل چرخش هلیکوپتر هست .در این تیپ هلیکوپترها،‬ ‫از کنترل سایکلیک تفاضلی برای کنترل چرخش هلیکوپتر‬ ‫بدور خودش استفاده میشود .نیروی چرخشی با اعمال‬ ‫نیروی سایکلیک مخالف در روتور جلو و عقب ایجاد‬ ‫میگردد.‬

‫کنترل چرخش در هلیکوپتر با دو روتور اصلی مجزا‬ ‫

‫کنترل چرخش تفاضلی هم محور‬

‫هلیکوپترهای کواکسیال یا دو ملخ هم محور مانند لاما، از‬ ‫گشتاور تفاضلی برای کنترل چرخش هلیکوپتر استفاده‬ ‫میکنند .در حین پرواز، هر دوی ملخها در خلاف جهت‬ ‫یکدیگر میچرخند و بنابراین گشتاور همدیگر را خنثی‬ ‫میکنند .برای ایجاد حرکت چرخشی در هلیکوپتر، دور‬ ‫یکی از روتورها افزایش یافته و دور روتور دیگر به همان‬ ‫نسبت کاهش می یابد .تفاضل سرعت باعث ثابت ماندن‬ ‫مقدار توان خالص میشود ولی یک عدم برابری در‬ ‫گشتاورها ایجاد میشود که باعث چرخش هلیکوپتر‬ ‫میگردد‬.

‫کنترل چرخش تفاضلی هم محور‬

‫تعریف گشتاور‬

‫گشتاور عبارت است از نیروی پیچشی وارد شده بر‬ ‫یک نقطه .این نیرو را میتوان با نیروی وارد شده بر‬ ‫یک اهرم که در یک نقطه بصورت چرخشی اعمال‬ ‫میشود توضیح داد .مقدار گشتاور با افزایش طول‬ ‫اهرم و یا نیروی وارده بر آن افزایش می یابد.‬ ‫هنگامی که گشتاور در یک دور چرخشی خاص‬ ‫اعمال میگردد، توان ایجاد میشود .گشتاور اعمال‬ ‫شده به محور اصلی هلیکوپتر است که توان لازم‬ ‫برای پرواز را ایجاد مینماید .برای این کار، یک‬ ‫گشتاور معکوس به بدنه هلیکوپتر اعمال میشود‬.

‫تعریف گشتاور‬

‫تسمه و چرخ دنده‬

‫این سیستمها تشکیل شده اند از یک چرخ دنده اصلی‬ ‫بزرگ که به یک چرخ دنده کوچکتر و یک پولی وصل‬ ‫میشود .این نوع طراحی را میتوان در بسیاری از هلیکوپترها‬ ‫در اندازه های مختلف مشاهده نمود .تنها مزیت این‬ ‫سیستم، کم خرج بودن و راحتی تعمیرات آن است .برای‬ ‫تعمیرات میتوان میله دم را براحتی جدا نمود .یک نقطه‬ ‫ضعف برای این سیستم این است که سیستم پولی دارای‬ ‫نیروی مقاومتی بیشتری است که منجر به افت جزئی انرژی‬ ‫اتوروتیشن میشود.‬

‫تسمه و چرخ دنده‬

‫تسمه و پولی‬

‫این نوع طراحی دارای دو پولی است .یک پولی بزرگ در‬ ‫شفت اصلی و یک پولی کوچکتر در شفت روتور دم که با‬ ‫یک تسمه به هم وصل اند .این سیستم را در برخی‬ ‫هلیکوپترها مانند 4‪ Wasp V‬میتوان دید .مهمترین برتری‬ ‫این سیستم، سادگی در طراحی و وزن کمتر آن است .‬ ‫همچنین امکان لقی و سر خوردن تسمه کمتر است و نیز‬ ‫نیروی مقاومتی در انتقال نیرو نیز بطور چشمگیری کاهش‬ ‫یافته است .تنها نکته منفی در این نوع طراحی، تعمیر آن‬ ‫است بدین معنی که برای تعویض تسمه بایستی محور‬ ‫اصلی را ابتدا جدا نمود.‬

‫تسمه و پولی‬

‫شفت‬

‫روتورهای دمی که از شفت برای انتقال نیرو بهره میبرند، از‬ ‫دو چرخ دنده مورب در دو سر میله دم و یک شفت بلند در‬ ‫درون میله دم استفاده میکنند .این شفت کار انتقال نیرو از‬ ‫شفت اصلی به روتور دم را انجام میدهد .این سیستم دارای‬ ‫نیروی مقاوم بسیار کمی در انتقال نیرو است که آن را برای‬ ‫انجام مانور اتوروتیشن ایده آل میکند .از آنجائی که تماس‬ ‫مستقیم چرخ دنده ها با هم وجود دارد، مشکل سر خوردن‬ ‫هیچگاه وجود نخواهد داشت و کنترل دم همیشه برقرار‬ ‫خواهد بود.کار بر روی سیستمهای روتور شفت دار بسیار‬ ‫ساده و راحت است و نیازی به خارج ساختن شفت اصلی‬ ‫وجود ندارد .یک نکته منفی در خصوص این سیستم، امکان‬ ‫سائیده شدن چرخ دنده ها در صورت برخورد ملخهای دم‬ ‫با زمین است .وزن دم در این سیستم کمی بیشتر است و‬ ‫تاثیر کمی در راندمان کلی هلیکوپتر میگذارد که البته با‬ ‫وجود نیروی مقاومتی کم این سیستم، جبران میشود.‬

شفت‬

‫استفاده از موتور‬

‫روتورهائی که از موتور نیرو میگیرند، معمولا دارای گام‬ ‫ثابت هستند .مقدار تراست لازم برای روتور دم معمولا‬ ‫بوسیله کم و زیاد کردن دور موتور بدست می آید .یک‬ ‫مزیت برای این سیستم، کاهش چشمگیر وزن و هزینه‬ ‫است .مزیت دیگر آن این است که در انجام مانور‬ ‫اتوروتیشن، قدرت روتور دم همیشه یکسان میماند .اکثر‬ ‫هلیکوپترهای ارزان قیمت مناسب برای مبتدیان مانند‬ ‫‪ Honey Bee‬از این سیستم بهره میبرند .یک نکته منفی‬ ‫در خصوص سیستمهای با گام ملخ ثابت این است که تحت‬ ‫بار متغیر این احتمال میرود که روتور تحت تاثیر اثر گردابی‬ ‫خودش قرار گرفته و در غلبه بر گشتاور ناتوان شود.‬ ‫

عملکرد موتور هلیکوپتر

‫سیستم محرکه اتوروتیشن

‬ ‫اکثر هلیکوپترهای رادیو کنترل دارای یک سیستم محرکه‬ ‫اتوروتیشن هستند .یک چرخ دنده دیگر بمنظور رساندن نیروی‬ ‫ثابت برای جرخش روتور دم، حتی در صورت از کار افتادن‬ ‫موتور، مورد استفاده قرار میگیرد .اگر از این چرخ دنده استفاده‬ ‫نشود و روتور دم نیروی خود را مستقیما از چرخ دنده اصلی‬ ‫بگیرد، با حذف موتور، روتور دم از حرکت می ایستد.‬

‫سیستم محرکه اتوروتیشن

‫مقایسه ای بین هلیکوپترهای گام ثابت (‪ (FP‬و گام متغیر (‪(CP‬‬
 

هلیکوپتر رادیو کنترل

اگر شما در زمینه هلیکوپترهای رادیو کنترل تازه کار هستید، ممکن است که از خود بپرسید که فرق‬ ‫بین یک هلیکوپتر گام ثابت و یک هلیکوپتر گام متغیر در چیست؟‬

‫این سوالی است که برای اکثر مبتدیان در شروع کار و هنگام تصمیم گیری برای خرید هلیکوپتر پیش‬ ‫می آید. عده ای از مبتدیان بخاطر نداشتن آشنائی کافی، در ابتدای کار به سراغ مدلهای گام متغیر‬ ‫میروند و این کار ممکن است باعث شود که برای همیشه پرواز هلیکوپتر را کنار بگذارند. برای آشنائی‬ ‫بیشتر شما با این هلیکوپترها، مقایسه ای بین آنها انجام داده ایم .

‫گام در هلیکوپترهای رادیو کنترل به زاویه ای گفته میشود که ملخ هلیکوپتر نسبت به سطح افق‬ ‫میسازد. هلیکوپتر گام ثابت دارای ملخهائی است که زاویه آنها در حالات مختلف ثابت میماند. این‬ ‫هلیکوپترها برای مبتدیان مناسبترند زیرا وجود یک چیز کمتر برای کنترل نمودن، پرواز را آسانتر‬ ‫میکند.‬ ‫در هلیکوپترهای گام ثابت، مقدار نیروی بالا برنده فقط با تغییر سرعت چرخش روتور کم و زیاد میشود‬ ‫و نه با تغییر زاویه ملخها. با افزایش سرعت چرخش روتور، نیروی بالا برنده افزایش می یابد و هلیکوپتر‬ ‫بالا میرود. کاهش سرعت چرخش موتور به معنی کاهش نیروی بالا برنده بوده و باعث میشود که‬ ‫هلیکوپتر پائین بیاید.‬

با افزایش سرعت چرخش روتور، نیروی بالا برنده افزایش می یابد و هلیکوپتر‬ ‫بالا میرود

هلیکوپترهای پیشرفته تر، از گام متغیر بهره میبرند‬

‫‫در اینگونه هلیکوپترها، ملخها متحرک هستند و میتوانند زوایای مختلفی را نسبت به افق بگیرند که‬ ‫بدین وسیله نیروی بالابرنده کم و زیاد میگردد. تغییر گام ملخ از طریق میکس خودکار بواسطه تغییر‬ ‫تراتل )شدت گاز( کنترل میگردد.‬

چرخش روتور و سیستم بالابرنده در هلیکوپتر گام ثابت


حالا که با طرز کار این دو سیستم آشنا شدیم، به تفاوتهای عمده این دو اشاره میکنیم:‬

‫گام ثابت‬

  • ‫ ‫سرهم کردن و تنظیم هلیکوپترهای گام ثابت آسانتر است.‬
  • ‫ ‫دارای قطعات متحرک کمتری هستند.‬
  • ‫ارزانتر هستند‬
  • ‫ ‫پرواز دادن آنها کمی آسانتر از هلیکوپترهای با گام متغیر است.‬
  • ‫ ‫با این مدلها فقط میتوان هاور و پرواز رو به جلو و طرفین انجام داد.‬
  • ‫ ‫در صورت سقوط، هزینه کمتری برای تعمیرات برمیدارند.‬
  • ‫اگر در ارتفاع موتور هلیکوپتر خاموش شود، هلیکوپتر به یک جسم صلب تبدیل شده و سقوط‬ ‫میکند.‬


گام متغیر

  • ‫بعلت وجود قطعات متحرک بیشتر، مونتاژ و تعمیرات آنها مشکلتر است.
  • ‬‫قیمت گرانتری نسبت به مدلهای گام ثابت دارند.‬
  • ‫پرواز دادن آنها از مدلهای گام ثابت سخت تر است.‬
  • ‫‬‫با این هلیکوپترها میتوان هرگونه حرکت و مانوری را انجام داد.‬
  • ‫در صورت بروز سانحه، زمان و هزینه بیشتری را برای تعمیرات میطلبند.‬ ‫در صورت توقف موتور این مدلها در ارتفاع، امکان گلاید کردن و فرود آمدن ایمن با آنها‬‫ ‫بواسطه سیستم اتوروتیشن وجود دارد.


با این توصیفها و مقایسه بین این مدلها، به این نتیجه میرسیم که مدلهای گام ثابت میتوانند برای‬ ‫کسانی که در زمینه هلیکوپترهای رادیو کنترل تازه کار هستند، انتخاب خوبی باشند. این افراد میتوانند‬ ‫بعد از کسب مهارت در پرواز با این هلیکوپترها، سراغ مدلهای گام متغیر رفته و پرواز D3‬را شروع‬ ‫کنند.‬

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات