اصول اولیه لحیم کاری

اصول اولیه لحیم کاری

مواد و ابزار مورد نیاز

  • هویه
  • لحیم
  • سیم قلع کش
  • مکنده قلع کش
  • قطعاتی می خواهیم به برد الکترونیکی لحیم کنیم

انتخاب ابزار کار

هویه ابزار اصلی لحیم کاری است. هویه‌هاانواع مختلفی دارند، آنها در توان و نوک هویه و قیمت متفاوتند. توصیه می شود که مدل هویه ای معتبر در محدوده قیمتی که توان پرداخت آن را دارید خریداری کنید.
شما به لحیم هم نیاز دارید. دو نوع لحیم وجود دارد، سیم لحیم سرب دار و بدون سرب. سیم لحیم بدون سرب، کمی نقطه ذوب بالاتری دارد، به همین جهت بعضی افراد سختتر با آن کار می کنند. در هنگام استفاده از لحیم سربدار که حاوی فلزی سمی سرب است، باید مواظب سلامتی خود باشید.
صرفنظر از نوع قلعی که انتخاب می کنید، باید محل کارتان هواکش خوبی داشته باشد. یا پنجره بازی داشته باشد که هوا در آن جریان یابد.

لحیم کاری

چگونه لحیم کاری کنیم؟

قطعات و محل را برای لحیم کاری آماده کنید. شما می توانید برد را در موقعیتی قرار دهید که هر دو دستتان برای لحیم کاری آزاد باشد.

لحیم کاری 2

 هویه را روشن کنید تا گرم شود. نوک هویه واقعا داغ میشود پس در حین کار مراقب باشید. از ایمنی محل کار مطمئن شوید. بهتر است در حین کار از عینک محافظ استفاده کنید.
نوک هویه باید تمیز باشد. از اسفنج مرطوب می توانید برای تمیز کردن نوک هویه استفاده کنید. با هویه مقدار کمی از قلع را به صورت مخروطی در روی پایه‌ی مورد نظرتان قرار دهید. قبل از اینکه لحیم کاری پایه بعدی را شروع کنید از درستی لحیم کاریتان اطمینان حاصل کنید. زیرا تصحیح کار در ابتد،ا ساده تر از هنگامی است که چند پایه لحیم شده باشد. برای یک اتصال خوب باید میزان قلع مصرفی مناسب باشد. اگر قلع مصرفی کم باشد ارتباط بخوبی برقرار نمیشود. وقتی خیلی زیاد باشد، یک لحیم کاری بد انجام داده اید.

لحیم کاری 3

 لحیم سمت راست درست انجام شده است

عیب یابی

اگر اشتباه کردید و قلع زیادی استفاده کردید می توانید با قلع کش ( مکنده لحیم) یا سیم قلع کش (فیلتر لحیم) مشکل را حل کنید. سیم قلع کش را بر روی قسمتی که بیش از حد قلع بکار رفته، قرار دهید و نوک هویه را بر روی سیم قلع کش بگذارید. خواهید دید قلع جذب سیم قلع کش می شود. 

با رعایت نکات زیر می توانید یک لحیم کار خوب باشید.

  1. بی احتیاطی در کار می تواند به طور جدی سبب سوختگی و آتش سوزی شود. بهتر است یادآوری جکهای قدیمی را به بعد از لحیم کاری بسپارید.
  2. برای جابجایی قطعات از انبر استفاده کنید. به خصوص بعد از لحیم کاری که تا مدتی بسیار داغ هستند.
  3. از هویه ای با ضخامت نوک مناسب استفاده کنید تا لحیم کاری تمیزی انجام شود.
  4. قبل از کار با قطعات گران قیمت، با قطعات ارزان قیمت تمرین کنید تا در لحیم کاری مهارت کسب کنید.
  5. در یک لحیم کاری خوب، قلع به صورت براق، صاف و یکنواخت پایه ها را به برد وصل کرده است.
  6. لحیم کاری نادرست می تواند منجر به اتصال سرد شود. در این حالت شکنندگی لحیم زیاد میشود و امکان قطع ارتباط بین قطعه و برد پس از مدت زمانی وجود دارد.
  7. مدت زمان طولانی هویه را برای برد قرار ندهید. چرا که امکان دارد قطعات حساس آسیب ببینند و مسیرهای برد بسوزند. باید سریع عمل کنید تا قطعه، مسیر مسی مدار و پدها برای مدت طولانی داغ نشود.
  8. قبل از شروع کار از اتصالات مکانیکی مطمئن شوید. برای مثال بررسی کنید پایه قطعه با دیوار سوراخ پد در تماس است. در این شرایط لحیم کاری سریعتر صورت میگیرد و لحیم به خوبی، ارتباط بین پایه و برد را برقرار می کند.
  9. ممکن است بخواهید قبل از لحیم کاری، از روانساز استفاده کنید. فلاکس ماده ای چرب و روغنی است که به تمیز شدن سطوح فلزی برای لحیم کاری بهتر کمک میکند. همچنین باعث می شود لحیمی نرم تولید کند که پد و پایه را به خوبی به هم بچسباند.
  10.  فقط تجربه است که می تواند به شما بگوید لحیم کاری خوبی انجام داده اید یا نه. پس از فردی باتجربه بخواهید کار شما را بررسی کند. با این روش از ساعتها عیب یابی نجات می یابید.

آموزش لحیم کاری

روشهای برداشتن قطعه از روی برد الکترونیکی

مطالب مرتبط:

 آموزش لحیم کاری

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات