ساخت نمونه ی اولیه چشم بیونیک با چاپگرهای سه بعدی

محققان برای اولین بار با استفاده از چاپگرهای سه بعدی، گیرنده هایی نوری را در یک سطح نیم کره‌ای قرار دادند. این دستاورد در توسعه چشم بیونیک قدم بسیار مهمی است و می‌تواند به افراد نابینا و کم بینا کمک کند.

جشم  بیونیک

مجله Advanced Materials اعلام کرد محققان دانشگاه مینه سوتا توانسته اند چشمهای بیونیک را که جزء آرزوها و تخیلات بشر بوده به واقعیت نزدیک کنند.

پژوهشگران، چاپ سه بعدی را بر روی یک گنبد کروی شکل شیشه‌ای با جوهری از جنس نقره انجام دادند. جوهر در محلهای مورد نظر تزریق می‌شود و به جای جاری شدن در همان نقطه خشک می‌گردد. محققان سپس از مواد پلیمری نیمه رسانا برای چاپ فتودیودها که مبدل نور به الکتریسیته هستند، استفاده کردند. کل فرایند حدود یک ساعت زمان می‌برد. ویژگی مهم این فرایند، بازده 25 درصدی تبدیل نور به الکتریسیته است.

چشم انداز آینده  

گروه McAlpine به ادغام چاپهای سه بعدی، الکترونیکی و بیولوژی در یک پلتفرم شناخته می‌شوند. آنها چند سال قبل بر روی گوش بیونیک تمرکز کردند. همچنین چاپهای سه بعدی اندامهای مصنوعی و پارچه الکترونیکی که می تواند به عنوان پوست بیونیک از آن استفاده شود، را ارائه کرده اند.آنها امیدوار هستند در مراحل بعدی بتوانند بازده گیرنده های نوری را افزایش دهند و نمونه‌ی بعدی را از جنس یک ماده نرم و انعطاف پذیر بسازند که با بدن انسان سازگاری بیشتری داشته باشد و بتوان آن را در چشم قرار داد.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات