مواد خود ترمیم تکمیل کننده ربات های زیست تقلید

مواد خود ترمیم جهشی بزرگ در پیشرفت رباتهایی زیست تقلید [1] هستند. بسیاری از موجودات زنده قدرت ترمیم خود را دارند. تولید کنندگان ماشین آلات قادر خواهند بود از این خصوصیت الگوبرداری کنند. محققان مواد خود ترمیمی ساخته اند که بعد از صدمات شدید مکانیکی خود را ترمیم می کنند.

این مواد کامپوزیت نرم، حاوی قطرات فلز مایعی است که در یک الاستومر نرم معلق هستند. وقتی بافت آسیب دید، قطرات برای تشکیل اتصالات جدید با قطرات همسایه خود، حرکت می کنند و بدون وقفه سیگنالهای الکتریکی را مجدد تثبیت می کنند. هنگامیکه بافت قطع شود یا سوراخ شود یا بخشی از ماده را ازدست بدهد، مدارهای تولید شده با مسیرهای رسانا از باقیمانده این مواد، به طور کامل و پیوسته عمل میکند.

به دلیل اینکه این مواد، قدرت هدایت الکتریکی بالایی دارند و هنگام کشیده شدن تغییر نمی کنند برای استفاده در انتقال توان و داده، ایده آل هستند. ربات های زیست تقلید در تعامل انسان و ماشین و محاسبات رایانه پوشیدنی کاربرد دارد.

کارمول مجیدی استادیار مهندسی مکانیک که آزمایشگاه مواد نرم را که پیشگام در توسعه طبقات جدید مواد در حوزه مهندسی مواد نرم و رباتهای نرم را هدایت می کند، اظهار داشت، مواد الاستیک و تغییر پذیر حاصل تحقیقات الکترونیک نرم هستند اما هنوز صدمه مکانیکی در آنها باعث شکست الکتریکی میشود. وی افزود فعالیت در حوزه مواد خود ترمیم می تواند جهشی بزرگ در بافت و اندام بیولوژی نرم، مواد نرم ماشینها و الکترونیکهای ایجاد کند. مجیدی عنوان کرد اگر بخواهیم ماشینهایی تولید کنیم که با بدن انسان و محیط سازگار باشد، باید به مواد جدیدی رجوع کنیم.

[1] bio-inspired robotics

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات