NFC چیست؟

NFCاکنون بسیار شایع شده است. تعداد تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمندی که دارای تکنولوژیِ NFCهستند روز به روز در حال افزایش است، اما در کنار آن همچنین سوالاتی پیرامون آن نیز افزایش می‌یابند. احتمالاً در مورد Apple Payشنیده باشید، یک کیف پول الکترونیکی برای Apple Watch، آیفون و دیگر محصولات اپل که وارد صدها و هزاران مغازه و خرده‌فروشان آنلاین شده است. اما ممکن است ندانید که NFCچیست، کاربر آن چیست، و اصلاً چرا باید برایمان اهمیتی داشته باشد.
مسئله اینجاست که NFCتنها برای جایگزینی کیف پول نیست. چیپ‌های NFCقدرت بسیار زیادی دارند. این مقاله در پاسخ به سوالات مربوط به NFCکمک‌تان خواهد کرد.

NFC


NFCمخفف ارتباط میدان نزدیک بوده و به تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها اجازه می‌دهد داده‌ها را با سایر دستگاه‌هایی که به NFCمجهز هستند به اشتراک بگذارند. این تکنولوژی از تکنولوژی تشخیص هویت فراکنس رادیویی (RFID) نشأت پیدا کرده است. RFIDدر کارت‌های اسکن امنیتی قرار گرفته که به شما اجازه می‌دهد هر روز با عبور از گیشه در سفرهای صبحگاهی وارد دفتر کار خود شوید.
NFCنیز بسیار شبیه به RFIDاست، اما NFCبه ارتباط در حدود بازه‌ی 4 اینچی محدود شده است که به همین دلیل در صورت استفاده از Apple Payیا Samsung Payباید آن را بسیار نزدیک به خواننده‌ی بدون تماس نگه‌دارید. اکثر افراد شعاع کم NFCرا یک مزیت امنیتی می‌شمارند و یکی از دلایلی است که NFCبه عنوان جایزگینی برای کارت‌های اعتباری در نظر گرفته می‌شود. البته این تکنولوژی را می‌توان برای چیزی بیشتر از خرید از مرکز خرید به کار برد. NFCمی‌تواند داده‌هایی مانند ویدئوها، اطلاعات تماس و عکس را میان دو دستگاه مجهز به NFCمنتقل کند.

NFCچطور کار می‌کند؟

بر خلاف بلوتوث، NFCنیازمند جفت سازیِ دستی و یا پیدا شدن دستگاه برای انتقال داده نیست. با NFCارتباط هنگامی برقرار می‌شود که یک دستگاه NFCدیگر به بازه‌ی 4 اینچی مذکور وارد شود. هنگامی که دستگاه در این بازه قرار گرفت، می‌تواند به صورت خودکار برقراری ارتباط کرده و از کاربر ورودی بخواهد. NFCدارای قدرت زیادی است. در زیر سه روش رایجی که NFCدر بین دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد آورده شده است:

کیف پول الکترونیک: قرار دادن تلفن‌تان در 4 اینچیِ Pay Pad و یارخواننده‌ی بدون تماس از کاربر برای کیف پول و یا حساب‌مالی درخواست ورودی شده و از شما می‌خواهد که پرداخت را تأیید کنید. در Apple Payباید انگشت خود را روی دکمه‌ی خانه قرار دهید، که عملکرد Touch IDرا در خود دارد. همچنین در Android Payو Samsung Payنیز کار می‌کند.

تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های اندروید: هنگامی که دو دستگاه با NFCفعال در بازه قرار گرفته باشند، درخواستی از کاربر می‌شود که آیا می‌خواهید محتوایی که (ویدئو، اطلاعات تماس یا عکس) در روی صفحه است را به دستگاه اندروید دیگر منتقل کنید یا نه. دستگاه‌های اندروید مدتی است که از Android Beamاستفاده می‌کنند، اما این ویژگی زیاد شناخته شده نیست.

چیپ‌های NFC: این چیپ‌های لمسی را می‌توان در برنامه‌هایی مانند Taskerبرنامه‌ریزی کرد تا به هنگام اسکن برخی کارها انجام شود. برای مثال روی میز خود می‌توانید اسکنی قرار دهید که تلفن شما را در حالت ویبره بگذارد، GPSرا غیرفعال کند و یا تنها نوتیفیکیشن‌های کاری را نشان دهد که البته ویژگی‌های دیگر را نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

چه دستگاه‌هایی دارای NFCهستند؟

لیست دستگاه‌های دارای NFCهر روز در حال رشد است. برای اینکه بتوانیم ردّی از دستگاه‌های دارای تکنولوژی NFCدر دست داشته باشیم می‌توانیم ازNFC World استفاده کنیم که لیستی از تلفن‌های دارای NFCفعال را به صورت به‌روز در اختیار ما قرار می‌دهد. این لیست آخرین بار در هفتم دسامبر به‌روز شده است. دستگاه‌های اندرویدی بسیاری دارای NFCهستند، اما اپل در این کار تازه‌وارد است، در اینجا لیستی از آیفون‌هایی را می‌بینید که دارای این ویژگی هستند:

 Apple WatchiPhone 7iPhone 6S
 iPhone SEiPhone 7 PlusiPhone 6S Plus

در دنیای اپل، NFCیک افزودنیِ جدید است. متاسفانه دستگاه‌های مجهز به NFCاپل تنها قادر به پرداخت پول و خرید هستند. قابلیت به‌اشتراک‌گذاریِ داده با اسکنی ساده در دسترس نیست و این شرکت برای توسعه‌ی عملکرد NFCخود به حوزه‌هایی که فکر نمی‌کند مورد نیاز باشد مشتاق نیست.

چیپ NFCدر iPad Pro، iPad Air 2، و نسل سوم و چهارم iPad Miniقرار دارد، اما در این صفحه‌ی پشتیبانیِ اپل تأیید می‌شود که این دستگاه‌ها در صفحات پرداخت داخل مغازه‌ها کار نمی‌کنند و تنها با برخی برنامه‌ها و همچنین در مرورگر موبایلی Safariکار خواهد کرد. شرکت‌ها، خرده‌فروشان و بانک‌ها آماده‌ی استفاده از Apple Payهستند.

تمام دستگاه‌هایی که اندروید 4.0 یا بالاتر دارند


Android Beam، ویژگیِ ذاتی تمام دستگاه‌های دارای اندروید 4.0 یا بالاتر، به کاربر اجازه می‌دهد تقریباً هر نوع داده‌ای را تبادل کند، از جمله ویدئوهای یوتیوب، صفحات وب، و یا اطلاعات تماس. همچنین به کاربران اندروید اجازه می‌دهد از قابلیت کیف پول گوگل نیز استفاده کنند که از سال 2001 در دسترس می‌باشد. همچنین در صورتی که اندروید 4.4 یا بالاتر دارند از Android Payنیز می‌توان استفاده کرد.
Android Beamرا می‌توان از مسیر Settings àMoreفعال کرد. ابتدا NFCرا روشن کنید و سپس Android Beamرا لمس کنید و آن را نیز روشن کنید. کاربران اندروید اکنون می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند و چند ثانیه دستگاه خود را نزدیک یک دستگاه NFCفعال دیگر قرار دهند. در این حالت یک درخواست باید از کاربر بخواهد کرد آیا می‌خواهد به دستگاه دیگری انتقال داشته باشد یا نه.

ویندوز فون‌ها


دستگاه‌های ویندوزی بسیاری دارای NFCهستند. NFC Worldدارای لیستی از تمامیِ آنهاست.

NFCدیگر چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

،Apple Pay،   Android Pay، Samsung Payو سایر کیف پول‌های دیجیتال تنها سرآغاز NFCهستند. پرداخت از طریق تلفن هوشمند تنها آغاز راه است. دستگاه‌های پیشرفته‌ی بسیاری از این ویژگی استفاده می‌کنند، از جمله لنز Sony QXکه می‌تواند از طریق NFCعکس و فیلم گرفته و آن‌ها را به کتابخانه‌ی عکس شما ارسال کند. در برخی مکان‌ها حتی می‌توان از تلفن هوشمند دارای NFCبرای سریع‌تر سوار شدن به مترو و قطار استفاده کرده و از تعداد بلیط‌های باقی‌مانده برای سفر در بلیط دیجیتالی با خبر بود. یا، با اینکه زیاد جالب نیست، یک کیت 99دلاریِ xNTامپلنت شده وجود دارد که می‌تواند هر چیزی که می‌خواهید را (از جمله یک سرنگ) با یک چیپ NFCبه بدن امپلنت کند. 

آینده‌ی NFC


اکنون کاملاً وارد عصر NFCشده‌ایم پس می‌توانید انتظار داشته باشید که در جاهای بسیار دیگری نیز تکنولوژی NFCرا ببینید. نکته‌ی شروعِ کاملاً مشهود ابزارهای پوشیدنی است که جای رشد بسیاری دارد. شرکت‌های بسیاری از تکنولوژیِ NFCدر جواهرات استفاده کرده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهد به داده‌های محرمانه دسترسی پیدا کند. برخی از تولید‌کنندگان حتی تاتوهای موقتی با چیپ‌های NFCانجام می‌دهند که قفل تلفن شما را باز می‌کند و برخی دیگر نیز در حال آزمایش استفاده از تاتو برای ذخیره‌سازیِ اطلاعاتبرای استفاده در آینده هستند. در کاربرانی که خوش‌قلب‌تر هستند نمی‌توان چیزی بیش از تاتوی NFCپیتزا هاتدید که به افراد اجازه می‌دهد پیتزای مورد علاقه‌ی خود را در عرض چند ثانیه سفارش دهند.
چند شهر بزرگ، از جمله سان‌فرانسیسکو، اکنون امکان پرداخت در پارکومترها را فراهم کرده‌اند. شهر‌هایی مانند لندن و منچستر وقتی که صفحه‌ی NFCمجسمه‌ای را اسکن می‌کنیم یک تماس تلفنی خنده‌آمیز از آن فرد تاریخی به تلفن شما ارسال می‌کند.امیداریم که در چند سال آینده، اکثر حمل‌و‌نقل‌های عمومی از NFCاستفاده کنند. با اینکه منحصر‌به‌فرد یا ویژه نیست، اما مغازه‌ی خواربار فروشیِ Amazon Goدیدگاهی نسبت به آینده‌ی NFCارائه می‌دهد. دیگر کارت کشیدن را فراموش کنید، یا اینکه تلفن خود را نزدیک یک خواننده قرار دهید. اسکن برای پرداخت اینقدر سریع، راحت و منطقی به نظر نمی‌رسید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات