آموزش راه اندازی ماژول آمپلی‌ فایر PAM8403

آموزش راه اندازی ماژول آمپلی‌فایر PAM8403

در این آموزش تصمیم داریم شما را با نحوه نصب و راه اندازی یک ماژول آمپلی‌فایر PAM8403 دو کاناله آشنا کنیم. دلیل انتخاب ماژول تقویت کننده PAM8403 در این مطلب، مصرف کم انرژی ( مناسب برای اسپیکر های شارژی و قابل حمل)، کیفیت بالا و اعوجاج (THD + N) کمتر هنگام پخش صدا با ولوم بالا است. اگر شما هم به دنبال ساخت یک اسپیکر کم‌مصرف و با کیفیت در زمانی کوتاه هستید با ما همراه باشید و از این آموزش لذت ببرید:

ماژول آمپلی فایر 3 وات دو کانال استریو مدل PAM8403

آشنایی با ویژگی‌های ماژول آمپلی‌ فایر کلاس D استریو PAM8403 :

این ماژول تقویت کننده صوتی، دارای مشخصات منحصر به فردی است که در فهرست زیر، به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • برای نصب و راه اندازی ماژول آمپلی‌ فایر PAM8403، تنها به تغذیه ۵ ولت DC نیاز است و میزان توان در خروجی آن نیز، حداکثر تا ۶ وات می‌باشد. (2X3 وات)
  • با سیم‌کشی و استفاده از منبع مناسب، این ماژول به یکی از قوی‌ترین آمپلی‌فایرها از لحاظ قیمت تبدیل می‌شود.
  • چیپ استفاده شده روی این ماژول نیازی به هیت‌سینک و خنک‌سازی ندارد بنابراین بدون نگرانی از این موضوع می‌توانید از آمپلی فایر 8403 در پروژه خود استفاده کنید.
  • ابعاد ماژول ۲ سانتی‌متر در ۲ سانتی‌متر است.
  • از اعمال ولتاژ بیش از 6 ولت به ماژول خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد اعوجاج، از این ماژول و سایر ماژول‌های صوتی روی بردبورد استفاده نکنید. همچنین برای دریافت کیفیت صوت خروجی خوب، برای تغذیه و ورودی صدا بهتر است از کابل‌های شیلددار استفاده نمایید.
  • این برد تقویت کننده در دو نوع با ولوم و بدون ولوم یافت می‌شود. در این آموزش به نوع بدون ولوم می‌پردازیم، البته نحوه اضافه کردن ولوم تنظیم بلندی صدا را نیز در انتها برای شما بیان می‌کنیم.

ماژول آمپلی فایردو کانال مدل PAM8403 را از فروشگاه روبوایکیو خریداری کنید

اتصالات قطعات و راه اندازی ماژول آمپلی‌ فایر PAM8403

اتصالات این برد بسیار ساده است و با مشاهده چاپ راهنمای روی برد، می‌توانید لیبل مربوط به هر پد را ببینید. تنها نکته مهم در اتصالات همان طور که قبلا هم ذکر شد استفاده از کابل شیلد دار برای اتصال تغذیه و ورودی صدا است. برای خروجی می‌توانید از کابل‌های معمولی استفاده کنید.

نحوه اتصالات اجزا به ماژول آمپلی فایرمدل PAM8403

گام اول: اتصال کابل AUX به ماژول آمپلی فایر PAM8403

در این بخش می‎‌توانید با توجه به نوع کابل AUX سه یا چهار سیمه خود، عملکرد هر سیم را تشخیص دهید و سپس آن را به مدار تقویت کننده صوتی اسپیکر خود متصل نمایید:

تشخیص سیم‌ها) نحوه اتصال کابل AUX سه سیمه

کابل‌های AUX معمولی دارای سه سیم هستند که دو تا از آن‌ها مربوط به سیگنال چپ و راست و سیم سوم برای زمین است. (معمولاً سیم مشکی یا زرد رنگ مختص به زمین است)

معرفی سیم‌های کابل AUX سه سیمه و فیش استریو سه خط

شما می‌توانید با خرید فیش استریو 3.5mm دوخط فلزی، یک کابل AUX سه سیمه را با هر اندازه‌ای بسازید.

فیش نری استریو فلزی با سه خط

استفاده از مولتی‌متر برای تشخیص سیم‌ها:

اگر از ترتیب سیم‌ها اطمینان ندارید می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

  • مولتی متر خود را بردارید و آن را در حالت تست اتصال (بازر) قرار دهید.
قراردادن مولتی متر در حالت تست اتصال یا بازر
  • یکی از سیم‌های مولتی متر را به یکی از سیم‌های کابل و سیم دیگر را به بخش‌های مختلف کانکتور وصل کنید. در صورت شنیدن صدای بوق، سیم مدنظر به قسمت متناظر کانکتور وصل است.
  • این کار را برای دو سیم دیگر هم تکرار کنید. با توجه به تصویر بالا سیم‌های سیگنال و زمین مشخص می‌شوند.

حال می‌توانید سیم‌های کابل خود را به تقویت کننده لحیم کنید.

تشخیص سیم‌ها) نحوه اتصال کابل AUX چهار سیمه

اگر برای راه اندازی ماژول آمپلی‌ فایر PAM8403 خود، تمایل دارید از یک کابل AUX چهار سیمه استفاده کنید، لازم است بدانید نحوه استفاده از این کابل تفاوت چندانی با کابل سه سیمه ندارد و در این حالت با چهار سیم روبه رو هستید که دو سیم مربوط به سیگنال، یک سیم زمین و یک سیم مثبت تغذیه است. سیم تغذیه مربوط به میکروفون هندزفری یا هدفون است که به آن نیازی نداریم. بنابراین مانند حالت قبل، سه سیم سیگنال و زمین را مانند قبل وصل می‌کنیم.

فیش استریو سه خط فلزی 3.5mm برای کابل AUX چهار سیمه
معرفی چهار سیم‌ کابل AUX با فیش سه خط

گام دوم: اتصال کابل تغذیه

برای کابل شیلددار تغذیه، می‌توانید از کابل‌های USB استفاده کنید. کابل USB دارای ۴ سیم است. دو سیم مربوط به انتقال داده و دو سیم مثبت و منفی تغذیه هستند. ما فقط از دو سیم تغذیه استفاده می‌کنیم بنابراین این دو سیم را به پدهای متناظر روی برد لحیم کنید.

استفاده از دو سیم قرمز و مشکی کابل USB نری برای اتصال ماژول PAM8403 به منبع تغذیه

گام سوم: اتصال اسپیکرها

اسپیکرهای 4 اهمی، مناسب برای اتصال به ماژول PAM8403

این تقویت کننده امکان راه‌ اندازی بلندگوهای ۴ تا ۸ اهم را دارد. به ازای بلندگوهای 4 اهم، توان خروجی هر کانال 3 وات خواهد بود.

  • برای تعمیر یا ساخت اسپیکر خود، می‌توانید انواع بلندگو های 4 تا 8 اهم را در فروشگاه روبوایکیو مورد بررسی خود قرار داده و خرید نمایید.

توجه:

از وصل کردن زمین‌های دو خروجی اسپیکر خودداری کنید چون باعث آسیب به آی سی می‌شود. نحوه مشترک کردن زمین‌ها در انتهای مطلب توضیح داده می‌شود.

اضافه کردن ولوم کنترل صدا به ماژول آمپلی فایر PAM8403

برای اضافه کردن ولوم کنترل بلندی صدا، کافیست یک پتانسیومتر ۱۰ کیلو اهم دوبل، به همراه دو خازن ۱۰ میکروفاراد الکترولیتی تهیه کنید (پتانسیومتر دوبل در اصل شامل دو پتانسیومتر است که با یک دسته کنترل می‌شوند) و پتانسیومتر و خازن‌ها را طبق شماتیک زیر به ورودی ماژول متصل کنید.

ولوم پتانسیومتر دوبل برای اتصال به ماژول آمپلی فایر و تنظیم بلندی صدا در خروجی
شماتیک اتصال ولوم کنترل بلندی صدا به مدار آمپلی فایر

مشترک کردن زمین خروجی‌ها

در صورتی که می‌خواهید خروجی ماژول را به کانکتور AUX متصل کنید، نیاز است از زمین مشترک استفاده کنید. برای این کار بایستی مانند شماتیک زیر، از دو خازن ۱۰ میکروفاراد استفاده کنید.

گام آخر: تست مدار آمپلی فایر

برای تست مدار ابتدا لازم است تغذیه را وصل کنید، ممکن است قبل از اتصال کابل ورودی صدایی مثل زمزمه کردن بشنوید که طبیعی است. سپس ورودی را وصل کنید، در این حالت صدای زمزمه باید قطع شود. حال می‌توانید موزیک خود را پخش کرده و از کیفیت صدای خروجی لذت ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله شما با نحوه راه اندازی ماژول آمپلی‌ فایر PAM8403 به طو کامل آشنا شدید و دانستید که این ماژول کم مصرف اما پرقدرت مناسب برای ساخت و ارتقای انواع اسپیکرهای قابل حمل یا دستگاه‌های پخش صدا می‌باشد.

اگر در روند انجام نصب آمپلی فایر خود دچار مشکل شده‌اید و سؤالی ذهن شما را درگیر کرده است، پیشنهاد می‌کنیم با ارسال پرسش و نظراتتان در بخش دیدگاه همین صفحه برای کارشناسان فنی روبوایکیو، راه حل مشکل خود را در اسرع وقت از ما دریافت نمایید، همچنین می‌توانید تجربیاتی را که در مورد این قطعه تا کنون به دست آورده‌اید با ما و دیگر دانش‌پژوهان آکادمی روبوایکیو به اشتراک بگذارید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات