آموزش ساخت پک باتری لیتیوم یون 18650

جهان در حال دور شدن از سوخت‌های فسیلی است و روزی شاهد خواهیم بود که این منبع انرژی کاملاً الکتریکی شود. در دنیای کنونی، لیتیوم یون امیدوار کننده‌ترین ماده شیمیایی در بین تمام باتری‌ها است. چراکه اکثر پک‌ های باتری که در لپ‌تاپ‌ها، اسباب‌بازی‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، تجهیزات پزشکی، ابزارهای برقی، دوچرخه‌های الکترونیکی و خودروهای الکتریکی (EV) مورد استفاده قرار می‌گیرند، مبتنی بر باتری‌ های لیتیوم یون ۱۸۶۵۰ هستند. این باتری یکی از کامل‌ترین فرمت‌های لیتیوم یون موجود است که با حجم بالا و هزینه کم به ازای هر وات ساعت تولید می‌شود.

اندازه پک باتری لیتیومی یونی 18650 در دست انسان

باتری لیتیوم یون 18650 چیست؟

باتری ۱۸۶۵۰ یک طبقه‌بندی از باتری‌های لیتیوم یون بر اساس سایز است که دارای قطر ۱۸میلی متر و طول ۶۵ میلی‌متر می‌باشد. در مقایسه با باتری‌های AA دارای شکلی مشابه است اما از نظر ابعاد کمی بزرگ تر است، همچنین باتری‌های قلمی AA گاهی اوقات باتری‌های ۱۴۵۰۰ نامیده می شوند زیرا قطر آنها ۱۴ میلی‌متر و ارتفاعشان ۵۰ میلی‌متر است. پس تا این بخش آموزش با کاربرد وسیع این باتری و دلیل نامگذاری اون با عدد را متوجه شدیم که براساس نوع و ابعاد باتری ها معمولاً انجام می‌شود.

فرض کنید می‌خواهیم یک ژنراتور خورشیدی بسازیم. اگر ما از باتری سرب اسید استفاده کنیم، پس طبیعتاً این ژنراتور وزن خیلی سنگینی خواهد داشت، بنابراین به نوعی باتری‌ با وزن کمتر نیاز داریم که منظور ما همان باتری‌های محبوب لیتیوم یون است. در این ادامه این آموزش، یاد می‌گیریم که چگونه یک پک باتری 18650 برای کاربردهایی مثل پاور بانک، ژنراتور خورشیدی، دوچرخه الکترونیکی، در برقی و…  بسازیم.

 قبل از شروع خیالتان آسوده باشد که اصول این کار بسیار ساده است و به تخصص بالایی نیاز ندارد. فقط کافیست تعدادی باتری لیتیوم یون ۱۸۶۵۰ را با یکدیگر سری و موازی کنیم و بدین ترتیب بسته بندی بزرگتری بسازیم، در نهایت برای ایجاد ایمنی هم یک ماژول محافظ شارژ به آن اضافه می‌کنیم، به همین سادگی !

گام ۱: قطعات و ابزار مورد نیاز

پیش‌‍ از شروع ساخت این پک باتری لیتیوم، لازم است تجهیزات و ابزار موردنیاز را بدانیم و فراهم نماییم:

قطعات مورد نیاز:


ابزارهای مورد نیاز:

  • سیم چین
  • دستگاه جوش نقطه‌ای باتری
  • مولتی متر
  • شارژر باتری لیتیوم یون
  • پرینتر سه بعدی  

توجه

ما در این پروزه برای ساخت محفظه‌ی پک باتری از ابزار پرینتر سه بعدی استفاده می‌کنیم اما درصورتی که امکان استفاده از این دستگاه برای شما مقدور نیست، می‌توانید از جعبه رومیزی چهار تکه استفاده کنید.


تجهیزات ایمنی:

  • عینک ایمنی
  • دستکش  ایمنی
باتری های لیتیوم یونی 18650

باتری‌های ۱۸۶۵۰ با قیمت‌های متفاوت در بازار موجود هستند، اما کدام یک بهتر است؟ معمولاً خرید باتری‌های ۱۸۶۵۰ از شرکت‌هایی ازجمله پاناسونیک، سامسونگ و ال جی توصیه می‌شود، چراکه این باتری‌ها با کنترل کیفی بالا، ویژگی‌های عملکردی بهتری دارند. با وجود اینکه باتری های ۱۸۶۵۰ از برندهای معروف معمولاً گران هستند اما اگر طول عمر آن ها را در نظر بگیرید، ارزش خرید خواهند داشت پس با اطمینان خرید کنید.

برندهای مختلف باتری های لیتیوم یونی 18650

ما در این پروژه از باتری‌های لیتیوم یون سبز پاناسونیک ۱۸۶۵۰B با ظرفیت ۳۴۰۰ میلی آمپر ساعت فروشگاه روبوایکیو استفاده می‌کنیم.


گام 3: انتخاب نوار نیکل جوش مناسب

انواع بست و نوار نیکل جوش

برای ساخت پک باتری لازم است باتری‌های ۱۸۶۵۰ را با استفاده از نوارهای نیکل یا سیم ضخیم به یکدیگر متصل کنید، معمولاً از نوارهای نیکل برای این‌کار استفاده می‌شود. این نکته را هم بگوییم که به طور کلی دو نوع نوار نیکل در بازار موجود است: نوارهای فولادی با روکش نیکل و نوارهای نیکل خالص. پیشنهاد ما به شما استفاده از نوار نیکل خالص است؛ گرچه کمی گرانتر از نوارهای با روکش نیکل هستند اما مقاومت خیلی خیلی کمتری دارند. مقاومت کم به معنای تولید گرمای کمتر هنگام شارژ و دشارژ است که باعث افزایش عمر مفید باتری می‌گردد. این نوارهای نیکل ابعاد و طول‌های متفاوتی دارند که با توجه به کاربرد، جریان نامی مورد نظر و سایز مناسب انتخاب می‌شود.


گام ۴ : جوش نقطه ای یا لحیم کاری؟

دستگاه جوش و هویه برای لحیم‌کاری

ما دو راه برای اتصال باتری‌های ۱۸۶۵۰ به یکدیگر داریم:

  1.  لحیم کاری
  2. جوش نقطه‌ای

بهترین انتخاب همیشه جوش نقطه ای است، اما باز هم گران‌تر از لحیم‌کاری حتی با یک هویه با کیفیت است.

اتصال از طریق لحیم‌کاری

همانطور که گفتیم جوش نقطه‌ای بر لحیم‌کاری ترجیح داده می‌شود، به خاطر اینکه در لحیم‌کاری حرارت زیادی به باتری وارد می‌شود و این حرارت به آرامی کاهش پیدا می‌کند. این امر باعث افزایش واکنش شیمیایی در باتری شده و به عملکرد باتری آسیب می‌رساند که در نهایت مقداری از ظرفیت و عمر باتری‌های خود را از دست خواهید داد!

  • اما اگر مایل به خرید یک دستگاه جوش نقطه‌ای نیستید، می‌توانید با یک هویه‌ی مناسب و رعایت برخی نکات که در ادامه ذکر شده‌است، نوارهای نیکل را به باتری لحیم کنید:
  1. برای به حداقل رساندن زمان تماس هویه با باتری، قطب‌های باتری‌ها را به خوبی سمباده بزنید و سپس به روغن لحیم آغشته کنید تا  لحیم کاری سریع‌تر انجام شود.
  2. بهتر است از یک هویه مرغوب وات بالا (حداقل ۸۰ وات) استفاده نمایید تا بتواند گرما را به سرعت به محل اتصال انتقال دهد و مجبور نباشید هویه را برای مدت طولانی در تماس با باتری نگه دارید که منجر به نفوذ حرارت به باتری و آسیب دیدن آن شود.

اتصال از طریق جوش نقطه‌ای

علت انتخاب جوش نقطه‌ای این است که به‌طور ایمن و بدون اینکه حرارت زیادی به باتری‌ها اعمال شود، آن‌ها را به سرعت به یکدیگر متصل می‌کند. برای این‌کار کافیست نوار نیکل را بر روی باتری‌ها قرار دهید و با دستگاه جوش آن را به باتری جوش بزنید. اتصال نوار نیکل به باتری در این روش بسیار محکم تر از روش لحیم‌کاری است. دستگاه‌های جوش نقطه‌ای با مدل‌ها و قیمت‌های متنوعی در بازار موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.


گام ۵: بررسی ولتاژ باتری

بررسی ولتاژ باتری لیتیومی با ولتمتر

دقت کنید که قبل ازاتصال باتری‌ها به صورت موازی، اول از هر کار ولتاژهر باتری را به طور جداگانه بررسی کنید. برای موازی سازی باتری‌ها، ولتاژ آن‌ها باید نزدیک به هم باشد، درغیراین صورت جریان زیادی از باتری با ولتاژ بالاتر به باتری با ولتاژ پایین‌تر جریان می‌یابد که می‌تواند به باتری‌ها آسیب بزند و حتی منجر به آتش سوزی شود.

اگر از باتری‌ های نو و جدید استفاده می‌کنید، که ولتاژ آنها نزدیک به ۳.۵ تا ۳.۷ ولت است، می‌توانید بدون نگرانی آن‌ها را به یکدیگر متصل نمایید. اما اگر قصد دارید از باتری‌های‌ یک لپ‌تاپ قدیمی استفاده کنید، مطمئن شوید که ولتاژ باتری‌ها تقریباً یکسان باشد، درغیراین صورت با استفاده از یک شارژر باتری لیتیوم یون ابتدا باتری‌ها را تا سطح ولتاژ یکسان شارژ و سپس آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید.


گام ۶ : محاسبه ظرفیت و ولتاژ پک باتری لیتیوم یون

سنجیدن ولتاژ باتری های لیتیومی بشکل موازی

برای ساخت یک پک باتری لیتیوم یون، ابتدا باید ظرفیت و ولتاژ نامی این پک را مشخص کنید که بر حسب ولت، میلی آمپر ساعت بر آمپر ساعت یا وات ساعت خواهد بود. برای رسیدن به ظرفیت مورد نظر (mAh) همانطور که دانستید باید باتری‌ها را به صورت موازی وصل کنید و برای رسیدن به ولتاژ نامی مورد نظر این گروه‌های موازی را به صورت سری به هم متصل کنید.

در اینجا ما قصد داریم یک پک باتری لیتیوم یون با ظرفیت 17 آمپر ساعت و ولتاژ 11.1 ولت بسازیم. باتری‌های لیتیوم یون 18650 مورد استفاده نیز دارای ولتاژ 3.7 ولت و ظرفیت 3400 میلی آمپر ساعت می‌باشند که شما می‌توانید نحوه محاسبه این ظرفیت‌ها را در توضیحات زیر مطالعه نمایید.

ظرفیت(میلی آمپر ساعت)

  • ظرفیت پک باتری مورد نظر : 17 آمپر ساعت یا 17000 میلی آمپر ساعت.
  • ظرفیت هر باتری : 3400 میلی آمپر ساعت.
  • تعداد باتری‌ مورد نیاز برای اتصال موازی : ۵ عدد = 3400/17000

به‌طور‌کلی باتری‌های موازی به اختصار با “P” نمایش داده می‌شوند، بنابراین این پک به عنوان یک پک “5P” شناخته می‌شود. هنگامی که ۵ باتری به طور موازی به هم متصل شوند در نهایت شما یک باتری با ظرفیت بالاتر یعنی 17000 میلی آمپر ساعت خواهید داشت.

ولتاژ (ولت)

  • ولتاژ نامی پک باتری مورد نظر: ۱۱.۱ ولت.
  • ولتاژ نامی هر باتری: ۳.۷ ولت.
  • تعداد باتریهای مورد نیاز برای اتصال سری : 3 عدد = 3.7 / 11.1

معمولاً باتری‌های سری به اختصار با “S” نمایش داده می‌شوند، بنابراین این پک به عنوان یک  پک “3S” شناخته میشود. به این معنا که برای ساخت پک باتری لیتیوم یونی موردنظر، باید ۳ گروه باتری که هر گروه شامل 5 عدد باتری موازی است را با هم سری کنیم.  پیکربندی نهایی، یک پک با عنوان “3S5P ” و با مشخصات نهایی 11.1 ولت و 17 آمپر ساعت خواهد بود.


گام ۷ : اسمبل کردن باتری‌ های ۱۸۶۵۰

براکت‌های پلاستیکی نگهدارنده باتری 18650
جاگذاری باتری‌های لیتیومی 18650 در براکت‌های نگهدارنده مخصوص خود

طبق گام قبل پک باتری ما از ۳ گروه باتری موازی تشکیل شده که به صورت سری به هم متصل شده‌اند (3*3.7=11.1V) و هر گروه موازی دارای ۵ باتری است (3400*5=17000mAh). اکنون باید ۱۵ باتری را برای ایجاد اتصال الکتریکی بین آن‌ها و نیز اتصال به ماژول محافظ شارژ به طور صحیح کنارهم قرار دهیم.

همانطور که در تصویر بالا نمایش داده شده‌ است، ما طبق فرمول سری و موازی بستن باتری ها، سه گروه باتری را به گونه‌ای در براکت‌های پلاستیکی نگهدارنده باتری 18650 کنار هم قرار دهید که قطب‌های مثبت اولین گروه باتری‌های موازی (۵ عدد) به سمت بالا قرار گیرد، قطب‌های منفی دومین گروه باتری‌ها موازی به سمت بالا و درنهایت قطب‌های مثبت سومین گروه از باتری‌های موازی نیز به سمت بالا قرار گیرد. به جای براکت های نگدارنده می‌توانید از چسب حرارتی نیز استفاده کنید.

از جمله مزایای استفاده از نگهدارنده‌های باتری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به نیاز خود قادر خواهید بود پک‌هایی به سایز دلخواه بسازید.
  • فضای ایجاد شده بین باتری‌ها به راحتی امکان عبور هوا و خنک شدن باتری‌ها را فراهم می‌کند.
  • ساخت یک بسته بندی محکم و قابل اطمینان را برای شما میسر می‌سازد.
  • مانع لرزش پک باتری شما می‌شود.

گام 8 : جوش نقطهای نوارهای نیکل

اکنون زمان آن است که از جوش نقطه ای استفاده کنیم. بدین منظور مراحل زیر را دنبال کنید. برای جوش نقطه‌ای سه انتخاب داریم:  دستگاه نقطه جوش با سر جوش ثابت، سر جوش ثابت پدالی، قلم جوش نقطه ای متحرک پدالی. دراینجا ترجیح می دهیم از گزینه دوم استفاده کنیم.

جوش نواریهای نیکلی به قطب‌های باتری لیتیوم یونی قرارداده شده در براکت
(1)
استفاده از دستگاه جوش و روشن نمودن آن
(2)
تنظیم جریان دستگاه جوش نقطه‌ای پدالی
(3)
تعدادی از نوارهای نیکل برای اتصال و جوش نقطه‌ای باتری‌های به یکدیگر
  • برش نوارهای نیکل

نوار نیکل خود را بالای ۵ باتری موازی قرار می‌دهیم به‌طوری که قطب‌های همه‌ی باتری‌ها را بپوشاند. سپس ۱۰ میلی متر بیشتر برای اتصال آن به ماژول محافظ شارژ جدا کرده و اکنون آن را برش می‌دهیم. برای اتصالات سری باتری‌ها، نوارهای نیکلی کوچکی را همانطورکه در تصویر بالا نمایش داده شده‌است، برش دهید. بدین ترتیب برای اتصالات موازی به 4 نوار بلند و برای اتصالات سری به ۱۰ نوار کوچک نیاز داریم.

قطب منفی اولین گروه موازی را به قطب مثبت گروه دوم و سپس قطب منفی گروه دوم را به قطب مثبت گروه سوم متصل می‌کنیم.

  • جوش نوارهای باتری

از جوش نقطه‌ای می‌توان برای جوشکاری نوارهای نیکل خالص و همچنین نوارهای فولادی با روکش نیکل استفاده کرد. با توجه به ضخامت نوارهای نیکل، باید نیروی اعمالی (فشار) و شدت جریان تنظیم شود. برای نوارهای نیکل ۰.۱۵ میلی متری، فشار را با استفاده از دکمه های پالس بر روی P۴ و جریان را بین 4 الی 5 تنظیم کنید. به طور مشابه برای نوار نیکل 0.2 میلی متری، فشار را بر روی  P۴ یا P۶ و جریان را بین 7 الی 8 قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که قلم جوش با نوار نیکل و پایانه باتری تماس دارد، سپس پدال را فشار دهید. متوجه جرقه کوچک و ایجاد دو خال روی نوار خواهید شد. توجه داشته باشید اگر قلم جوش را بیش از حد روی نوارها نگه دارید، ذوب و سوراخ خواهند شد.

  • بررسی جوش

با کشیدن نوار نیکل می‌توانید کیفیت جوش را بررسی کنید. اگر با فشار دست جدا نشود یا به نیروی زیادی برای جدا شدن نیاز داشته باشد جوش به خوبی انجام شده‌است. اگر بتوانید به راحتی نوار را از باتری‌ها جدا کنید، باید جریان را افزایش دهید.

هشدار: قبل از شروع به کار، همیشه از عینک ایمنی استفاده کنید.


گام ۹: اضافه کردن ماژول محافظ شارژ باتری

برد محافظ شارژر متصل به بسته باتری‌ها

چگونه پک باتری لیتیومی را شارژ کنیم؟

برای مدیریت شارژ و دشارژ این پک، ما از ماژول محافظ شارژ باتری لیتویم یون یا سیستم مدیریت باتری (BMS)، استفاده می‌کنیم که ازجمله قابلیت‌های اصلی آن عبارتند از:

  • بررسی تمام گروه‌های موازی در پک باتری و قطع تغذیه ورودی در صورتی که باتری‌ها به طور کامل شارژ شده باشند (حدود 4.2 ولت).
  • تنظیم ولتاژ تمام باتری‌ها را به مقدار یکسان.
  • اجتناب از دشارژ بیش از حد پک باتری.
ماژول محافظ شارژر سه سل (3S) و 25 آمپر

هنگام خرید یک ماژول شارژ محافظ به دو پارامتر زیر توجه داشته باشید:

  1. تعداد باتری‌های سری – مانند دو سل، سه سل و چهار سل.
  2. حداکثر جریان دشارژ – مانند 10 آمپر، 20 آمپر، 25 آمپر و 30 آمپر.

در اینجا ما از یک ماژول محافظ سه سل (3S) و 25 آمپر استفاده می‌کنیم. سایر مشخصات آن در ادامه ذکر شده‌اند:

  • دامنه ولتاژ شارژ بیش از حد: 4.25 الی 4.35 ولت
  • دامنه ولتاژ دشارژ بیش از حد: 2.3 الی 3 ولت
  • حداکثر جریان کاری: 25 آمپر
  • محدوده دمای کاری: 40- الی 50 درجه سانتی گراد

نحوه اتصال ماژول محافظ به باتری های لیتیوم یونی

دیاگرام اتصال باتری‌های لیتیوم یونی به ماژول محافظ شارژر سه سل (3S) و 25 آمپر

در این قسمت باید ماژول را به صورتی که در تصویر بالا نمایش داده شده‌، متصل کنیم. این ماژول دارای چهار پد -B2 ، B1 ، B و +B است. ابتدا قطب منفی اولین گروه موازی باتری‌ها را به پد -B و قطب مثبت آن‌ها را به B1 متصل می‌کنیم. به طور مشابه قطب منفی سومین گروه موازی باتری‌ها را به B2 و قطب مثبت آن‌ها را به +B متصل می‌کنیم. می‌توانید نوارهای نیکل را به پد‌های ماژول جوش دهید یا اینکه لحیم کنید. دراینجا ما از لحیم‌کاری استفاده می‌کنیم. بدین منظور ابتدا مقداری روغن لحیم به پدهای ماژول و انتهای نوارهای نیکل می‌زنیم. پس از آن مقداری قلع بر روی تمام پدهای ماژول می‌زنیم و سپس نوارها را بر روی پدها لحیم می‌کنیم.

استفاده از جسب دوطرفه برای اتصال ماژول محافظ شارژر به بسته باتری‌ها
قلع زدن نقاط جوش روی ماژول محافظ شارژ
لحیم نوارهای نیکل بر بروی ماژول محافظ شارژ
اتصال کامل برد ماژول محافظ به پک باتری لیتیوم یونی 18650

گام ۱۰: ساخت محفظه سه بعدی برای پک باتری لیتیومی 18650

با توجه به اینکه پک باتری از همه جهات در معرض نوارهای نیکلی قرار دارد، برای جلوگیری از هرگونه اتصالی با استفاده از نرم‌افزار Autodesk Fusion 360 یک محفظه برای آن طراحی می‌کنیم. این محفظه از دو قسمت بدنه اصلی و درب تشکیل شده‌است.

محفظه‌ی پک باتری لیتیوم یونی 18650 بدون درب
ساخت محفظه پک باتری با پرینتر سه بعدی
ایجاد یک محفظه مستطیل شکل توسط پرینتر 3 بعدی
اتمام ساخت محفظه مخصوص پک باتری لیتیوم یونی 18650

در اینجا ما از پرینتر سه بعدی Creality CR-10S و فیلامنت سبز رنگ ۱.۷۵ میلی متری PLA برای چاپ قطعات استفاده می‌کنیم. چاپ بدنه اصلی حدود 6 ساعت و 30 دقیقه و چاپ درب آن حدود 1 ساعت و بیست دقیقه طول کشید.

تنظیمات انجام شده به صورت زیر هستند:

  • سرعت چاپ: ۷۰ میلی متر بر ثانیه
  • ارتفاع لایه‌ها: 0.3 میلی متر
  • چگالی یا توپر شدگی: 100 درصد
  • دمای اکسترودر: ۲۰۵ درجه سانتی‌گراد
  • دمای بستر: ۶۵ درجه سانتی‌گراد

گام ۱۱ : نحوه سیم‌کشی قطعات پک باتری

به طور معمول یک باتری استاندارد فقط دو ترمینال برای اتصال بار و شارژ باتری دارد. البته ما یک ماژول نمایشگر سطح شارژ باتری نیز اضافه می‌کنیم تا درصورت نیاز میزان شارژ باتری را مشاهده کنیم. به‌این صورت از یک آداپتور فلزی ۵ میلی متری (12V/3A) برای ورودی و خروجی ماژول‌ها، ماژول نمایشگر سطح شارژ باتری سه سل و یک کلید راکر برای روشن و خاموش کردن نمایشگر سطح شارژ باتری استفاده می‌کنیم.

جک آداپتور فلزی روکار 5.5 میلی متری متصل به دو سیم قرمز و مشکی
اتصال ماژول نمایش سطح و وضعیت شارژ باتری به کلید راکر توسط سیم قرمز
جک آداپتوری به همراه کلید راکر و ماژول نمایشگر سطح باتری از اجزای پک باتری لیتیوم یونی 18650
دیاگرام آموزش نحوه سیم کشی اجزای پک باتری لیتیوم یونی 18650

در این مرحله مطابق آنچه در تصویر بالا نمایش داده شده‌، به سیم کشی قطعات می‌پردازیم. برای عایق‌بندی قسمت‌های رسانا از وارنیش استفاده شده است. توجه داشته باشید قبل از نصب قطعات درون محفظه، سیم‌ها را به پدهای P- و P+ ماژول محافظ لحیم نکنید!


گام ۱۲ :مونتاژ نهایی

محفظه پک باتری لیتیوم یونی 18650 با تمام اجزای اتصال یافته
  • ابتدا، هر یک از قطعات را در محل‌های درنظر گرفته شده برای آن‌ها در محفظه نصب می‌کنیم.
قراردادن اجزای پک باتری در محل‌های مخصوص در جعبه باتری
  • سیم های قرمز رنگ (مثبت) آداپتور فلزی  و کلید راکر را به پد P+ ماژول محافظ و سیم‌های مشکی رنگ (منفی) آداپتور فلزی و ماژول نمایشگر سطح شارژ باتری را به پد P- ماژول محافظ لحیم می‌کنیم.
  • سپس با چسب حرارتی باتری‌های آماده شده را درون محفظه می‌چسبانیم، به طوری که محکم در جای خود قرار گیرند و آسیبی به سیم‌ها نرسد.
اتصال کامل سیم‌های قطعات در محفظه با پک باتری لیتیوم یونی
اتمام اتصالات اجزای بسته باتری لیتیوم یونی 18650 در جعبه
  • در نهایت درب محفظه را با استفاده از پیچ 10*3 میلی متر محکم می‌بندیم.
بستن درب محفظه پک باتری لیتیوم یونی 18650 با پیچ‌های 3*10 میلی متری

اکنون ساخت پک باتری لیتیومی ما به پایان رسیده است و می‌توانیم آن را با یک آداپتور 12.6 ولت DC شارژ کنیم.

آداپتور شارژر 12.6 ولت DC برای شارژ پک باتری لیتیوم یونی 18650

درپایان این آموزش از همراهی شما بسیار سپاس‌گذاریم و امیدواریم نتیجه رضایت بخشی را پس از ساخت و استفاده از این پک باتری بدست آورده باشید. این آموزش در اینجا به پایان نرسیده است چراکه تیم کارشناس ما در مجموعه روبوایکیو آماده پاسخگویی به سوالات شما و همچنین نظرات و پیشنهادات شما در بخش دیدگاه همین صفحه هستند، بنابراین زمان را از دست ندهید و این پروژه ساخت پک باتری لیتیوم را با خیال راحت انجام دهید.

مقالات مشابه

۳۸ دیدگاه. Leave new

  • سلام. خروجی باتری ها کجاست؟

    پاسخ
    • سلام و درود برشما حسین عزیز
      اگر منظور شما خروجی پک باتری هست، به خاطر اینکه در ماژول شارژ، پدهایی که برای شارژ و دشارژ استفاده میشه مشترک درنظر گرفته شده، فقط یک فیش برای شارژ و دشارژ مورد کاربرد قرار گرفته.

      پاسخ
      • سلام من یه باطری لیتیوم سالم دریل شارژی تو خونه داشتم تست کردم سالم بود میخواهم برای یه وسیله دیگه استفاده کنم سوالم اینه آیا میشه برد روی باطری که نصب هست جدا کنم و بدون برد استفاده کنم

        پاسخ
        • سلام دوست عزیز
          بردی که کنار باتری هست احتمالاً کنترل شارژ و دشارژ رو برعهده داره. اگر قصد دارید طبق آموزش ما، پک باتری بسازید نیازه این برد رو جدا کنید.

          پاسخ
  • سلام ببخشید یک سوال اگه با باتری ۳.۷ولت ۲امپر بسازیم جز ولتاژ امپرش هم بالا میره یا باید حتما باتری ۱۰امپر باشه

    پاسخ
    • درود برشما علی عزیز
      لطفاً سوالتون رو با ذکر جزئیات مطرح کنید.
      اگر دو باتری رو سری کنید ولتاژ دو برابر میشه و ظرفیت تفاوتی نمیکنه، اگر موازی کنید ولتاژ ثابته و ظرفیت دوبرابر خواهید داشت.

      پاسخ
  • سلام و درود ممنون میشم برای ساخت پک باتری با ولتاژ مورد نظره ۱۲ ولت با ۲۴ عدد باتری راهنمایی کنید احتمالا ۴ سل بشه مدار و اینکه چون برای استفاده کمپینگ میخوام و پنل خورشیدی مورد استفاده ام مدار شارژر داره همون کافیه یا به ماژول BMS نیاز دارم

    پاسخ
    • سلام و درود به امیر عزیز
      برای ولتاژ ۱۲ ولت با ۲۴ باتری، لازم هست ابتدا باتری‌ها رو ۴ تا ۴ تا سری کنید تا ۶ مجموعه ۴ سل داشته باشید. در نهایت این ۶ مجموعه رو با هم موازی کنید.
      در مورد سوال دومتون، باید مشخص کنید چه امکانات و حفاظت‌هایی نیاز دارید و مدار شارژر روی پنل شما این امکانات رو ارائه می‌کند یا خیر.

      پاسخ
  • محمد امین ساکی
    آبان ۲۱, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۳

    سلام . وقتتون بخیر من ی پک باتری لیت سه تایی با هم سری کردم بعدش همه ی نکات رو هنگام اتصالات رعایت کردم ولی هنگام وصل کردن باتری به شارژر کلا خاموش میشه ینی ماژول سطح نمایش باتری خاموش میشه (ب محض اتصال شارژر ) احساس میکنم باتری دشارژ میشه ..ممنون میشم راهنمایم کنید ضمنا خروجی باتری برای اتصال به لامپ ۱۲ولت رو از مثبت منفی ماژول محافظ شارژ گرفتم

    پاسخ
    • سلام و درود خدمت شما دوست عزیز
      برای این که ایراد را پیدا کنید در مرحله اول نیاز هست ولتاژ قسمت‌های مختلف (خروجی شارژر، سر باتری‌ها، سر ماژول سطح شارژ باتری) رو در حالت‌های مختلف (وقتی باتری و ماژول نمایشگر متصل هستند و وقتی یکی از اونها متصل هست و وقتی هر دو از مدار جدا هستند) بگیرید و متوجه بشوید دقیقاً در چه شرایطی سیستم درست کار نمی کند.
      این نکته را هم در نظر داشته باشید که بسته به طراحی ماژول کنترل شارژ ممکنه اتصال مصرف کننده (ماژول نمایش سطح شارژ باتری هم نوعی مصرف کننده است) امکان پذیر نباشد.
      موفق باشید:)

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    ممنون از ارایه توضیحات کامل در این مقاله، سوالی دارم از خدمتتان، اگر یک پک باتری ۱s داشته باشم و یه ماژول شارژ pt5100، میشه مثل ماژول فوق از +B و-B ماژول بدم به مصرف کننده البته به شرطی که موقع شارژ باتری ها، مصرف کننده ها خاموش باشن‌ استفاده کرد

    پاسخ
    • درود برشما مهراد عزیز
      وقت شما هم بخیر، خوش حالیم که این مطالب مورد رضایت شما قرار گرفته است،
      بله این مورد امکان پذیر است.
      موفق باشید.

      پاسخ
  • سلام دستگاه من به ۸ ولت و ۲ آمپر کار میکنه. دوتا باتری سری شده. الان اگه بخام ۴ سلول کنم یعنی دوتا باتری موازی اضافه کنم. که شارژ بیشتر نگه داره ضرری به دستگاه میرسونه. مثلا ۸ ولت و ۴ آمپر یا بیشتر. لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
  • محمد محمدمنش
    دی ۳, ۱۴۰۲ ۱۰:۵۳

    سلام من یه سوال داشتم خدمتتون من یک پک باطری ۵ سل سری کردم ماژول هم وصل کردم حالا میخوام یه نقشه سیم کشی به برد رو برام بگید هم میخوام کلید راکر وصل کنم هم نمایشگر باطری

    پاسخ
    • درود برشما محمد عزیز
      نحوه اتصال کلید و ماژول نمایشگر سطح شارژ باتری را داخل مقاله آورده‌ایم. کلید راکر را سری کنید و نمایشگر میزان شارژ را مستقیما دو سر پک باتری موازی کنید.
      موفق باشید

      پاسخ
  • آرمان دستمالچی
    دی ۱۸, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۱

    سلام خسته نباشید ببخشید موازی یعنی منفی به منفی و مثبت به مثبت ؟
    یکی هم من می‌خواهم پاوربانک درست کنم با ۱۴ تا باطری میشه راهنمایی کنید سپاس

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر یک سوال داشتم اگر ظرفیت کل پک ۱۷ آمپر هست چرا محافظ ۲۵ آمپری استفاده شده؟
    حال اگر از یک محافظ ۱ آمپری استفاده کنیم چه اتفاقی می افتد؟زمان شارژ کوتاه تر میشود؟

    پاسخ
    • درود بر شما بهنام عزیز
      دوست عزیز ظرفیت و جریان را با هم اشتباه نگیرید. ظرفیت پک ۱۷ «آمپر ساعت» است و حداکثر جریان خروجی ماژول محافظ، حداکثر ۲۵ «آمپر» است. اگر از محافظ ۱ آمپری استفاده می‌کنید حداکثر می‌توانید ۱ آمپر خروجی داشته باشید. و این موضوع به جریان و زمان شارژ ارتباطی ندارد.

      پاسخ
  • سلام خروجی چقدر ولتاژ داره و چقدر جریان داره؟
    باتشکر

    پاسخ
  • سلام من یه باتری ۱۲ ولت ۸ آمپر ساختم
    حالا برای شارژش باید از آداپتور ۱۲ ولت ۱۰ آمپر استفاده کنم یا ۵امپر

    پاسخ
    • سلام امیرعلی جان
      جریان شارژ پک باتری را با توجه به نوع باتری و تعداد آن باید محاسبه کنید. یک قاعده ساده این است که جریان شارژ مقداری باشد که شارژ باتری‌ها ۲ ساعت طول بکشد. برای مثال اگر ۴ باتری ۸ آمپر ساعت رو سری کرده‌اید، بهتره جریان شارژ رو ۴ آمپر انتخاب کنید. البته حتماً توجه شود که باتری‌ها بدون ماژول محافظ شارژ، به آداپتور متصل نشوند.
      موفق باشید دوست عزیز

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    اگه بخوایم پک باتری ۱۲.۶ ولت خروجی داشته باشیم و ولتاژ شارژ بین ۱۳ تا ۱۵ ولت باشه از چه مدار محافظ شارژ و دشارژ باید استفاده کنیم

    پاسخ
  • سلام ممنون از توضیحات کاملتون ، سوالی داشتم همین پک باطری رو با همین ولتاژ میشه با استفاده از شارژر تلفن همراه شارژ کرد با پورت تایپ c ؟
    آیا ماژولی یا مداری وجود داره ؟
    با تشکر

    پاسخ
    • درود بر شما محمد عزیز
      توجه کنید که شارژر تلفن همراه، در اصل یک آداپتور ۵ ولت است و چرخه شارژ باتری را کنترل نمی‌کند. البته در نمونه‌های جدید‌تر که قابلیت شارژ سریع و… را دارند، خروجی‌های ۹ ولت، ۱۱ ولت، ۱۲ ولت و… هم دارند که باز هم خروجی پیش‌فرض ۵ ولت است و فقط در صورت تبادل داده‌های صحیح با ارتباط USB امکان دریافت این ولتاژها فراهم می‌شود. ماژول‌های رابطی برای دریافت ولتاژهای مختلف از آداپتورها وجود دارند اما با توجه به متفاوت بودن پروتکل‌های ارتباطی آداپتورهای مختلف، ممکن است این ماژول‌های رابط نیز با بعضی از آداپتورها کار نکنند.

      پاسخ
  • سلام و درود ممنون از مقاله خوبتان یک سوال داشتم فرض کنید ما ۵ عدد پک ۲۰آمپر ۱۲ ولت درست کردیم ایا امکان دارد ای ۵ عدد را بصورت سری باهم ببندیم و بشود ۲۰آمپر ۶۰ ولت با سپاس

    پاسخ
  • سلام استاد یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید
    من هم رشته هم الکترونیک و همه جزئیات می‌دونم
    فقط یه سوال داشتم خاستم بدونم مشکلی پیش نمیاد به پنج تا باطری سری که مجموع ۶۰ولت هست و اسیدیه رو با اتصال سری چند تا باطری لیتیومی اضافه کنم مشکلی پیش نمیاد اسیدی با لیتیومی و مال متور برقیه وشارژر ۷۰ولت متور برقی موقع شارژ به مشکل نمیخوره؟!♥️♥️♥️

    پاسخ
    • سلام امیر عزیز
      من به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنم به دو دلیل:
      1. باتری‌هایی که سری می‌کنید ظرفیت متفاوتی دارند بنابراین هنگام استفاده، باتری‌های لیتیومی زودتر دشارژ می‌شوند و با تداوم استفاده، با دشارژ بیش از حد به آن‌ها آسیب می‌رسد.
      2. چرخه شارژ باتری‌های اسیدی و لیتیومی متفاوت است بنابراین اگر با شارژر باتری لیتیومی شارژ کنید باتری اسیدی به درستی شارژ نمی‌شود و بالعکس.
      موفق باشید 🙂

      پاسخ
  • سلام میشه از این نوع باطری برای خودرو استفاده کرد بجای باطری های اتمی یا اسیدی ممنون میشم اگه پاسخ بدید

    پاسخ
    • سلام ایوب عزیز
      بله امکان‌پذیر است اما ملاحظات مربوط به خودش را دارد. برای مثال کنترل شارژ و دشارژ به خوبی انجام شود، ولتاژ خروجی دینام خودرو را باید روی مقدار مورد نظر تثبیت کرد، از باتری‌های مشابه، با برند معتبر و کیفیت بالا استفاده کرد و…

      پاسخ
      • سلام خسته نباشید من میخوام باطری ۶ ولت ۴ آمپر درست کنم به چند تا باطری ۱۸۶۵۰ لازم دارم اگر میشه منو راهنمایی کنید ممنون میشم ازتون

        پاسخ
        • درود برشما علی عزیز
          خیلی ممنونیم ازتون
          باتری‌های ۱۸۶۵۰ لیتیوم یون، بازه ولتاژ ۳.۷ تا ۴.۲ ولتی دارند بنابراین به طور مستقیم، با هیچ چیدمانی نمی‌توان از آن‌ها پک ۶ ولت ساخت. اما می‌توانید یک پک ۱۲ ولت (با سری کردن ۴ باتری) بسازید و با استفاده از یک ماژول کاهنده ولتاژ، ۶ ولت را بسازید.

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات