ابزار های دستی

آچار آلن

آچار آلن وسیله‌ای است L مانند با مقطع شش‌ضلعی برای شل و سفت کردن پیچ‌های آلن.
پیچ آلن پیچی است که در یک سرش حفره‌ای شش‌ضلعی دارد که نوک آچار آلن موقع استفاده در آن قرار می‌گیرد.
آچار آلن سر گرد دارای سری توپی شکل است که استفاده از این وسیله را در راستاهایی غیر از محور پیچ میسر می‌کند.

انبردست

برای خم کردن ، نگه داشتن و فرم دادن به سیم یا بریدن آن از انبردست استفاده می شود .
انبردست وسیله‏ای است که از دو اهرم با یک محور تشکیل شده است .این وسیله یک اختراع کلی و عمومی در طول تاریخ بوده و نمی‏توان یک تاریخچه مشخص و منحصر به فرد یا یک مخترع مشخص برای آن ذکر کرد.انسان از هزاران سال قبل از میلاد کار با فلزات را می‏دانسته و برای انجام کار با فلزات نیاز به وسایلی انبردست مانند داشته است تا از مواد داغ و ذوب شده برای کارهایی مانند ریخته‏گری و آهنگری سود بجوید.پیشرف وسایل انبردست مانند از شکل چوبی تا برنزی احتمالا از ۳۰۰۰ قبل از میلاد اتفاق افتاده است.از جمله قدیمی‏ترین تصاویر موجود انبردست را در تصویر آهنگری خدای آتش یونانی نشان می‏دهد.امروزه از انبردست‏ها معمولا برای ایمنی بیشتر در گرفتن وسایل داغ استفاده می‏شود که به آن انبر می‏گویند.انبردست‏ها با طراحی‏های گوناگون و برای اهداف گوناگون طراحی شده‏اند مانند کارهای الکترونیکی ٬ لوله کشی ٬ سیم‏کشی و حتی اسب نعل کردن.در واقع طیف وسیعی از وسایل در خانواده انبردست‏ها قرار می‏گیرند و کارهایی از لخت‏کردن و بریدن انواع سیم برق تا گرفتن وسایل و بریدن و خرد کردن آنها را انجام می‏دهند.

پیچ‏گوشتی

پیچ‏گوشتی از یک دسته‏ ی پلاستیکی‏ یا چوبی و یک اهرم فلزی تشکیل شده است.
از این وسیله برای سفت کردن پیچ استفاده می‏شود. پیچ‏گوشتی‏ها انواع و اندازه‏های مختلفی دارند، که برای بستن پیچ‏های مختلف به کار می‏روند. بعضی از پیچ‏گوشتی‏ها دو سو هستند و برای پیچ هایی ساخته شده‏اند که یک شیار دارد. بعضی از آنها هم چهار سو هستند و مناسب پیچ هایی با چهار شیار می‏باشند.

دم باریک

دم‌باریک وسیله‌ای است شبیه به انبردست که نوکش بلند و باریک است و برای نگه داشتن و بریدن استفاده می‌شود.
این وسیله بیشتر توسط برق کارها استفاده می‌شود و در دیگر مشاغل نیز از آن برای بریدن و قطع کردن سیم استفاده می‌کنند.این وسیله بسیار عالی و محکم نگه می‌دارد و به خاطر سر باریکش در محیطهای کوچک و محیط‌های شلوغ الکتریکی بسیار سودمند است.در مکان‌هایی که لبه‌های تیز و برنده وجود دارد استفاده از این وسیله باعث آسودگی خاطر می‌شود.شکل بلند آنها باعث می‌شود در مکان‌ها و حفره‌هایی که سیم‌ها(یا دیگر چیزها)در عمق آن هستند و دسترسی به آنها با دست یا سایر وسایل ممکن نیست،

دَم‌گِرد و دَم‌کَج از انواع دم‌باریک هستید. دم‌گرد دارای نوک دایره‌ای شکل است و برای فرم‌دادن سیم‌ها و بیرون کشیدن خارهای دایره‌ای استفاده می‌شود. دم‌کج، دم‌باریکی است که نوکش خم شده و در انواع مختلفی ساخته می‌شود و معمولا برای قراردادن یا خارج نمودن خارهای دایره‌ای در جاهایی که نمی‌توان از دم‌باریک استفاده کرد از آن استفاده می‌شود.

فازمتر (تستر) دیجیتال

این دستگاه دارای قابلیت اندازه گیری ولتاژهای 12-220V نوع AC و DC را دارد جهت اندازه گیری ولتاژ ضمن تماس دادن قسمت فلزی تستر با فاز و فشردن شصتی Test علامت و ولتاژ اندازه گیری شده روی نمایشگر ظاهر خواهد شد.که آخرین ولتاژ (سمت راست نمایشگر) ولتاژ اندازه گیری شده می باشد. برای اندازگیری ولتاژ DC باید قطب دیگر را با دست لمس نمود.

اندازه گیری اثر القاء:

با تماس شصتی Test (نه فشار دادن آن) و گرفتن تستر در مجاورت سیم یا کابل برق در صورت وجود ولتاژ و جریان AC علامت ظاهر خواهد شد. که به این طریق بدون تماس مستقیم با هادی سیم یا کابل از وجود یا عدم وجود ولتاژ در آن مطلع می گردید.

تست فاز :

با تماس دادن قسمت فلزی تستر با قسمت برقدار و لمس شصتی تست با انگشت از طریق روشن یا عدم روشن شدن لامپ نئون می توان فاز و نول را تشخیص داد.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات