پروژه
۰

برای خود یک فانوس بسازید

مدار ساخت فانوسی ارائه میگردد که در شرایط اضطراری و سفر قابل استفاده است. اساس طراحی بر پایه سوئیچینگ اتوماتیک و سنسور نوری محیطی است. انرژی آن از acid battery(4-V/1-Ah SMF)  تامین میشود که می تواند از طریق منبع تغذیه usbیا سلول خورشیدی شارژ گردد. از آنجا که فانوس یک کانکتور micro usbدارد، میتوانید از شارژر تلفن همراه به عنوان منبع ورودی dcبرای شارژ باتری داخلی استفاده کنید.

فانوس سلول خورشیدی

مدار شماتیک فانوس

مدار این فانوس می تواند از دو منبع سلول خورشیدی کوچک با ماکزیمم ولتاژ 5 ولت و منبع استاندارد usbبا ولتاژ نامی 5 ولت تغذیه شود. سه ترانزیستور عملکرد دستگاه را کنترل میکنند. باتری از طریق D1با منبع ورودی (USB/solar)  تغذیه شده و شارژ میشود. چراغ LED1نشان می دهد، باتری در حال شارژ است. بسته بودن ترانزیستورT1 باعث میشود T2روشن شود و LEDهای سفید همچنان خاموش بمانند. هنگامیکه کلید S1در حالت روشن باشد و ولتاژ ورودی خارجی وجود نداشته باشد، T1روشن می شود و باعث میگردد ترانزیستور T2خاموش شود. در نتیجه T2LEDهای سفید را از طریق مقاومت R6به باتری متصل میکند و جریان LEDرا در محدوده‌ی امن تنظیم میکند.

در این مدار، از LDR( مقاومت وابسته به نور) به عنوان سنسور نور محیط استفاده شده است. این قطعه یک لایه مقاومتی حساس به نور  Cdsدارد. مقاومت متغیر LDRو مقاومت ثابت1کیلو اهم مدار تقسیم ولتاژ را تشکیل داده است. هنگامیکه ولتاژ بین بیس و امیتر (VBE) که از نقطه تقسیم ولتاژ گرفته میشود خیلی کم باشد، ترانزیستور T3قطع می شود.
هنگامیکه سطح نور محیط در حسگر کم می شود، ترانزیستور T3قطع میشود و هنگامی که سطح نور محیط زیاد می گردد، روشن میشود. هنگامیکه T3روشن می گردد، T2در حالت خاموش باقی میماند و برعکس.

شدت نور سفید با تنظیم مقاومتهای R6و R7، تشخیص حساسیت نور محیط را نشان می دهد. اگر مایل به استفاده از چشم خودکار نیستید کلید S2را در حالت OFFقرار دهید  یا ترانزیستور T3و قطعات متعلق به آن را از مدار حذف کنید.


لیست قطعات

R1: 0.5 Ω/ 2.5 W       metal-film
R2,R3,R7  :   1KΩ, 1/4W    carbon
R4  :  10KΩ, 1/4W  carbon
R5   :  3.3KΩ, 1/4W    carbon
R6  : 1Ω, 2.5W      metal-film
C1:  100nf
T1  : D965 (2SD965)
T2,T3  :  BC547
 D1:  1N4007
LED1  : قرمز5mm     
LEDهای سفید :   Round/3-mm (T-1)/3.4- to 3.6-V @ 25 mA
کلیدهای S1و S2:  SPDT Slide Switch
باتری:   4-V/1-Ah SMF
LDR  :   3mm/5mm
کانکتورMicro-USB female/ breakout board
 سلول خورشیدی    monocrystalline 5-V/1.2-W
آداپتورAC to USB 
کابل Micro-USB( با male connector) برای سلول خورشیدی

نکات ساخت

شما می توانید برای محفظه از یک جعبه کوچک اکریلیک و یک برد سوراخدار کوچک که برای ساختن بخش الکترونیکی کافی باشد، استفاده کنید. یک بار برد را بسته و آزمایش کنید. قطعات الکترونیکی را به علاوه باتری در جعبه قرار دهید. ما از یک جعبه فانتزی از برای فانوس استفاده کردیم. با وجود اینکه این مدار ساده به نظر میرسد ولی چند هفته ای زمان میبرد.

اگر می خواهید از منبع تغذیه DCاستفاده کنید از برد رگولاتور 5 ولتی مثل ماژول Pololu S7V7F5 Module استفاده کنید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات