امکان بروز احساسات در چهره ی ربات انسان نمای کودک

بروز احساسات در چهره ربات انسان نما کودک

بر روی قابلیتهای رباتها در بخشهای مختلف صنعت، بهداشت و سلامت،… تحقیقات بسیاری انجام گرفته است. اما به دلیل دامنه وسیع و نامتقارن بودن حرکات طبیعی صورت انسان و محدودیتهای استفاده از مواد برای پوست ربات و همچنین مهندسی پیچیده حرکات ربات، روی جزئیات حرکت چهره ی آنها بررسی های کمتری صورت گرفته است.  به منظور تعامل عمیق تر بین ربات و انسان، ربات انسان نما باید بتوانند سطح بالاتری از احساسات را از طریق چهره خود به انسان منتقل کند.

ربات انسان نما


اولین بار در سال 2011 محققان تلاش کردند به این چالش پاسخ دهند و ارتباط عمیقی بین افراد و ربات بچه نمای Affetto برقرار کنند. با این وجود تلاشهای صورت گرفته، چهره و حرکات ربات کودک واقع بینانه نبود.

ربات affetto
Affetto – 2011


محققان ژاپنی اخیرا نسل اول ربات Affetto را تکمیل کردند. آنها به دقت نقاط مختلف سطح پوست Affetto را مورد بررسی قرار دادند تا بهتر حالات در چهره‌ی ربات نمایان شود. آنها از طریق اندازه گیری‌های مکانیکی و مدل سازی ریاضی، توانستند از یافته های خود برای افزایش بروز احساسات در چهره Affetto استفاده کنند.

تغییر شکل‌های سطحی، مسئله ای مهم در کنترل رباتهای انسان نماست. حرکات پوست نرم این رباتها ایجاد بی ثباتی می‌کند و این بزرگترین مشکل سخت افزاری است که محققان به دنبال سنجش و کنترل آن هستند.

محققان ژاپنی 116 موضع در چهره را در سه بُعد اندازه گیری و بررسی کردند. این نقاط، واحد های تغییر شکل چهره هستند. هر واحد مجموعه ای از مکانیسم هایی را در بر می‌گیرد که فرم مشخصی را در چهره بوجود می آورد، مثل بالا و پایین بودن بخشی از لب یا پلک. از این اندازه ها برای تعیین یک مدل ریاضی استفاده می‌شود که الگوهای حرکت سطحی را مشخص می‌کند.

پژوهشگران با چالشهای چون متوازن کردن نیروی اعمال شده و تنظیم و کشش پوست مصنوعی مواجه شدند. آنها توانستند واحدهای تغییر شکل را تنظیم و کنترل دقیق تری بر حرکات پوست Affetto داشته باشند.

رباتهایی انسان نما در شرایط معمولی عمل می‌کنند. محققان در تلاش هستند کنترل دقیق تری بر حرکات چهره ربات داشته باشند تا بتوانند احساساتی چون لبخند و اخم را در چهره ی ربات انسان نما نشان دهند.نتیجه این تلاشها، یک گام عالی برای بهبود خدمات ربات، همچنین تعامل انسان و ربات خواهد بود.

مقالات مشابه

۱ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات