تفاوت شبکه های Standalone با شبکه های Non-Standalone در چیست؟

بر طبق آخرین نسخه استاندارد 3GPPکه شبکه ارتباطی 5Gرا پوشش می دهد، اولین موج از شبکه ها و دستگاهها  به عنوان(NSA) Non-Standalone طبقه بندی شدند، که شبکه های 5Gرا با زیر ساختهای 4Gپشتیبانی خواهند کرد.
تلفنهای هوشمندی که 5Gرا پشتیبانی می کنند برای بهبود انتقال داده به فرکانسهای 5Gمرتبط خواهند شد اما از 4Gبرایduties بدون داده ای مثل صحبت کردن از سرورها و ستونهای سلولی استفاده می کند. راه اندازی اولیه زیر ساختهای سلولی 5Gمتمرکز بر روی افزایش پهنای باند(eMBB) خواهد بود و برای افزایش پهنای باند و اتصال قابل اطمینان، دو محدوده فرکانس رادیویی جدید ارائه می شود.

محدوده فرکانسی اول – این محدوده، فرکانسهای G4 LTE را پوشش و بسط می دهد و بازه آن از  450MHZ تا  6000MHZ می باشد. طیفها  1 تا 255 شماره گذاری شده و معمولا باNew Radio (NR)   یا زیر  6 گیگا هرتز شناخته می شوند.

محدوده فرکانسی دوم- این محدوده، فرکانسهای خیلی بالا را شامل میشود. فرکانس 24250MHZ (~24G)  تا 52600MHZ (~52GHZ) جز  این محدوده است. شماره گذاری این طیف از 257 تا 511 است و معمولا با عنوانmillimeter wave (mmWave) شناخته می شود. اگر چه در اصل ‘millimeter’  از فرکانس 30 گیگاهرتز شروع میشود.


همه ی محدوده های فرکانسی بالا را نمی توان به عنوان مناطق فرکانسی در دسترس بین کشورها استفاده کرد بنابراین به زیر بخشهایی تبدیل می شود که دسترسی به آن به مکان دستگاه بستگی خواهد داشت. این موضوع برای طراحان تلفن هوشمند (به خصوص طراحان مودم 5G) که مجبور هستند هزینه طراحی را کاهش دهند، پلتفرم را ساده، از همه ترکیبهای فرکانسی ممکن با بهترین عملکرد پشتیبانی کنند، ارتباطی مطمئن و بهره وری بالایی داشته باشند، یک چالش فنی بزرگ به حساب می آید.

استاندارد دستگاه و شبکه5G Standalone (SA)  در حال بررسی است و انتظار می رود امسال توسط 3GPPتصویب شود. مزیت Standalone (SA)سادگی و بهبود کارایی آن است که هزینه را کاهش و توان عملیاتی را به طور پیوسته در لبه شبکه بهبود، به توسعه تلفنهای جدید در مواردی چون ارتباط فوق العاده مطمئن با تاخیر کم(URLLC) کمک می کند.

 mediatek :منبع

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات