تفاوت مالتی مترهای True RMS و Average Responding

انواع مالتی متر از نظر روش اندازه گیری AC

گاهی در بررسی ویژگی های آمپرمتر و ولت مترهای AC و یا مالتی مترهایی که قابلیت اندازه گیری ولتاژ و جریان AC دارند به یک ویژگی تحت عنوان True RMS برخورد می شود. در صورتی که در ویژگی های دستگاه اندازه گیری به این قابلیت اشاره ای نشده، دستگاه اندازه گیری از نوع Average Responding است.

هر دو نوع دستگاه دارای قابلیت اندازه گیری ولتاژ و جریان های AC با شکل موج سینوسی خالص هستند. اما تفاوت آن ها در قابلیت اندازه گیری ولتاژ و جریان های AC با شکل موج های غیر سینوسی است. در این حالت دستگاه های True RMS به درستی اندازه گیری انجام می دهند اما دستگاه های Average Responding در اندازه گیری خطای قابل توجهی خواهند داشت.

RMS چیست؟

RMS یا Root Mean Square به معنای جذر میانگین مجذور بیانگر مقدار موثر ولتاژ یا جریان AC می باشد.
مالتی متر های Average Responding از تکنیک محاسبه ی میانگین ریاضی برای محاسبه ولتاژ و جریان AC استفاده می کنند که این روش تنها برای شکل موج سینوسی خالص و متقارن پاسخ صحیح می دهد و برای شکل موج های دیگر  دارای خطای نامعینی خواهد بود.

موارد کاربرد دستگاه های اندازه گیری True RMS

مالتی متر های True RMS صرف نظر از شکل موج، مقدار موثر را اندازه می گیرد و بنابراین کاربرد بیشتری خواهد داشت و در مواردی که شکل جریان و یا ولتاژ سینوسی خالص نمی باشد قابل استفاده است. نمونه ای از این موارد شامل:

– خروجی درایو موتورها
– خروجی منابع تغذیه سوئیچینگ
– شبکه ها توزیع برق (معمولا دارای مقداری هارمونیک هستند)

بنابراین در هنگام انتخاب مالتی متر باید به موارد کاربرد آن توجه کرد و در صورت نیاز حتما از نوع True RMS انتخاب کرد. نوع True RMS معمولا قیمت بیشتری دارند.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات