از ربات های شیشه شوی چه می دانید؟

از ربات های شیشه شوی چه می دانید؟

در چند دهه گذشته توجه به رباتیک و استفاده از ربات ها برای استفاده های روزمره شدیدا افزایش یافته است. در فضای آکادمیک نیز انواع مسابقات رباتیک، از مسابقات فوتبال رباتها، تا جنگ رباتها؛ از ربات های امدادگر تا پرنده به شدت زیاد شده است. دلیل افزایش این توجه، قابلیت رباتها برای انجام کارهای تکراری یا فعالیت هایی ست که برای انسان سخت است. یکی از این کارهای سخت، تمیز کردن و شستن شیشه های برج هاست.

شرکتهای ساختمانی و برج ها معمولا به صورت دوره های چند ماهه، افرادی را استخدام میکنند تا شیشه ها را تمیز کنند. این کار ریسک بالایی دارد و همچنین از کیفیت مناسبی برخوردار نیست؛ چرا که دوره های زمانی طولانی بوده و ممکن است پس از مدت کوتاهی دوباره کثیف شود.

پتانسیل بازار ربات های شیشه شوی

طبق بررسی های کمیسیون اقتصادی اروپا، بازار ربات های شیشه شوی تا سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲٫۵ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. علت آینده درخشان این نوع از رباتها، سرعت بالای صنعتی شدن آنهاست. وجود نیاز در بازار و سادگی تولید آنها از دیگر عواملی ست که باعث میشود سرعت رشد این رباتها نسبت به انواع دیگر، بیشتر باشد.

ربات های شیشه شوی دقیقا چه کار می کنند؟

ربات های شیشه شوی دو وظیفه ی مهم دارند: ۱) بتوانند به صورت عمودی تعادل خود را حفظ کرده و حرکت کنند؛ ۲) وظیفه ی اصلی خود را که تمیز کردن شیشه ها می باشد، انجام دهند. البته طبیعی ست بایستی که سایر ویژگی های یک ربات را نیز دارا باشند، به عنوان مثال بسیار مهم است که راهی پیشبینی شود تا در صورت اتمام باتری ربات، همچنان به شیشه متصل بوده و با ایجاد آلارم نیاز خود را به شارژ شدن اعلام کند.

موارد تولید شده آزمایشگاهی و صنعتی بسیار محدود بوده و معمولا مناسب ساختمان های بلندمرتبه نمی باشند و بیشتر برای استفاده خانگی طراحی شده اند؛ در واقع رباتهای ساخته شده کنونی تمام اتومات نبوده و بیشتر به منظور کمک در فرآیند شست و شو به کار می روند و نمیتوانند بدون ناظر کار خود را انجام دهند. ربات های شیشه شوی معمولا در چهار دسته خانگی، صنعتی، تجاری و سلامت مورد استفاده قرار میگیرند که در حال حاضر شرکت هایی مانند manntech، serbot و fraunhofer از جمله شرکت های فعال در حوزه ربات های شیشه شوی می باشند. در حال حاضر در ایران نمونه ی تولیدی از این نوع رباتها موجود نمی باشد و تنها دو نمونه وارداتی برای استفاده خانگی به صورت محدود موجود می باشد. امیدواریم در مسابقه ربات شیشه شوی پرابلم، علاقه مندان بتوانند ایده های خود را در مقابل سرشناسترین افراد حوزه رباتیک ایران نمایش داده و بهترین ایده ها برای تجاری سازی انتخاب شوند.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات