پروژه
۰

ساخت فلاش دوربین عکاسی با LED

حلقه ی- LED-بر-روی-دوربین

داشتن یک منبع نور مناسب، عکاسی از پرتره، اجسام و سوژه های بزرگ کیفیت تصاویر را به طور چشمگیری بهبود می بخشد. برای داشتن یک نور ملایم لزوما نیازی به فلش نیست. به عنوان یک عکاس، طرح حلقه LEDرا ارائه می دهم که برای عکاسی خوب، مناسب است، حتی می توان از آن در فیلمها و انیمیشن هم استفاده کرد.

ایده انجام این پروژه با پیدا کردن یک حلقه LED PCB  ارزان قیمت به ذهنم آمد. این حلقه ساده 24 LEDبا 6 یا 12 ولت VCCبود. قطر و اندازه آن را برای عکاسی مناسب دیدم. کل هزینه های پروژه هم مقرون به صرفه بود.
براساس ابعاد حلقه LEDچهارچوب و پایه آن را طراحی کردم. بخش اصلی قالب می تواند محصول پرینتر سه بعدی باشد و پوششی جلویی آن یک صفحه پلاستیک پرسپکس (Perspex)است که با روتور CNCبرده شده است. حلقه با پیچ بر روی دوربین با یک صفحه مات 3mmپلاستیکی پرسپکس ثابت می شود.

طراحی و ساخت حلقه LED

ابندا  قالب حلقه LEDرا طراحی کردم. قالب پشتی از پرینت سه بعدی است و پوشش جلویی آن از صفحه پلاستیکی پرسپکس نازک 1.8 mmدرست شده است. جاباتری و پوشش مدار کنترل نیز محصول پرینتر سه بعدی است.

حلقه LEDبا پایه ثابتی بر روی سوکت خارجی فلش از پلاستیک پرسپکس ورقه ورقه 3mmکه با  CNCبرش خورده است.

حلقه-LED

منبع تغذیه

حلقه LEDبا 12باتری قابل شارژ مجدد 2100 mA/h AAتغذیه می شود. باتریها به صورت سری در داخل دو نگهدارنده باتری  6AAبه هم وصل می شوند. نباید باتری حلقه LEDدر طول مدت عکس گرفتن تمام شود به همین جهت آزمایش می کنیم ببینیم چه مدت باتریها پس از اتصال انرژی دارند. این آزمایش نشان می دهد آنها برای چند ساعت استفاده پیوسته، انرژی لازم را دارند.

ملزومات-پروژه-حلقه-LED

طراحی مدار دیمر

ساده ترین روش برای کنترل شدت نور شیوه کنترل PWMاست. در این پروژه از یک آی سی NE555 با پیکر بندی آستابل استفاده شده است.

  • حداکثر ولتاژ VCC،  12Vاست. ( در هنگامی که باتری پر است ولتاژ اسمی آن حدود  14Vاست)
  • NE555در ماکزیمم رنج 15Vعمل می کنند
  • برای سطح جریان خروجی از یک ترانزیستور NPN P2222A  که تا 800mAرا پوشش می دهد، استفاده می شود.
  • حلقه LEDدر ماکزیمم توان تا حدود 500mAکار می کند.

همانطور که در شماتیک نشان داده شده، VCCخروجی حلقه LED توسط یک پتانسیومتر 4.7Kبرای کنترل شدت نور تریگر می شود. برای روشن و خاموش کردن LED، یک سوئیچ ( در شماتیک وجود ندارد) بین باتری و بقیه مدار قرار می گیرد. برای حمل راحت، کابل برق از جا باتری به یک فیش وصل می شود.
PCBکه مناسب قرار گرفتن در جعبه طراحی شده، با چسب حرارتی در جعبه ثابت می شود.

 طرح نهایی

همه ی اجزاء در زمانیکه استفاده نمی شوند، به راحتی در کیف دوربین قرار می گیرند. وقتی می خواهید از حلقه LEDاستفاده کنید سیم برق بلندی ( 120cm) از کیف دوربین به باتری وصل می کنید. تا امروز طول کابل بیشتر از این مقدار، مورد نیازم نبوده است.
در پایان پروژه، یک باتری قابل حمل، فلاش (LED) با شدت نور قابل تنظیم خواهید داشت که به غیر از زیر آب در هر مکانی می توانید از آن استفاده کنید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات