سلام، من یک موتور dc دارم که به یک دیسک متصل شده است. آیا این امکان وجود دارد که با استفاده از لیمیت سوئیچ تنها با قطع و وصل موتور آن را متوقف و مجددا راه اندازی کرد؟
در واقع سوئیچ تایمری که من دارم طوری برنامه ریزی شده که به ازای مدت زمان مشخص 5 دقیقه، تغذیه موتور اعمال میشود. با فرارسیدن زمان سوئیج تایمر، موتور شروع یه چرخاندن دیسک به صورت ساعتگرد خواهد کرد و من میخوام دیسک را با استفاده از یک لیمیت سوئیچ در موقعیت مشخصی متوقف و موتور را خاموش کنم. با اعمال تغذیه به سوئیچ تایمر، دیسک در همان نقطه باقی می ماند زیرا آن را برای 5 دقیقه تنظیم کردم و موتور برای چند ثانیه کار کرده است.
پس از چند دقیقه، سوئیچ تایمر اعمال تغذیه به موتور را تا روز بعد در همین موقع، متوقف خواهد کرد و مجددا دیسک برای 5 دقیقه به چرخش در میآید.
با استفاده از یک رله یا چیزی مشابه، میخوام با فرارسیدن زمان تایمر و اعمال تغذیه توسط سوئیچ تایمر، دیسک از لیمیت سوئیچ جدا شده و به صورت ساعتگرد بچرخد تا اینکه دوباره به لیمیت سوئیچ برخورد کرده و تا 24 ساعت آینده متوقف شود.
آیا اجرای چنین امری امکان پذیر است؟
موتور dc از توان کافی برخوردار است و نیازی به استپر موتور نیست ولی باید یک موتور گیربکس دار داشت، به همین خاطر هنگام بروز مشکل خیلی سریع نمی چرخه (60rpm).
همانطور که در تصویر اول نشان دادم، دیسک یک برآمدگی دارد که با لیمیت سوئیچ برخورد میکند و دیسک متوقف میشود. سپس سوئیچ تایمر به طور خودکار در 24 ساعت بعدی تغذیه را اعمال و موتور شروع به چرخش خواهد کرد و دیسک یک دور کامل به چرخش درآمده و پس از برخورد با لیمیت سوئیچ مجددا متوقف خواهد شد.
طبق مدار زیر به یک خازن 1000 میکروفاراد 25 ولت و مقاومت های R1 و R2 با مقادیر 18 کیلواهم و 2.2 کیلواهم و یک موتور که حدود یک ثانیه به حرکت در میآید، نیاز خواهید داشت. قطع تغذیه باعث میشود خازن دشارژ شده و زمانی که مجددا تغذیه وصل میشود، موتور دوباره برای یک ثانیه به حرکت در میآید. برای انتخاب مقادبر بهینه برای مقاومت ها، شما باید جریان مصرفی مورد نیاز موتور و بهره دو ترانزیستور را بدانید. اگر به مدار زیر نگاه کنید، می بینید که من یک دیود D1 بین کلکتور ترانزیستور Tr1 و بیس ترانزیستور Tr2 قرار دادم ولی ضروری نیست.
توصیه میکنم مدار را با ترانزیستور Tr2 و دو مقاومت در بیس آن ببندید. تغذیه را اعمال کنید و ببینید موتور میچرخد یا نه؟ سپس خازن و دو مقاومت را قرار دهید و ببینید چطور با اعمال تغذیه، ولتاژ دو سر خازن افزایش مییابد. دو مقاومت را به گونه ای انتخاب کنید که ولتاژ به حدود 1 ولت برسد. هنگامی که ولتاژ به 0.6 ولت میرسد، ترانزیستور Tr1 روشن می شود که بیس ترانزیستور Tr2 زمین شده و خاموش میشود.
اگر درست متوجه شده باشم، مشکلی که شما دارید این است که هنگامی که دیسک به لیمیت سوئیچ برخورد میکند تا موتور را خاموش کند، بدون وجود یک رله برای روشن شدن مجدد موتور، موتور پس از گذشت 24 ساعت و اعمال تغذیه، روشن نخواهد شد.
به سادگی میتوانید از مدار زیر استفاده کنید. به یک رله لچ با دو کنتاکت ، دو خازن و دو مقاومت نیاز خواهید داشت. خازن ها پالس موردنیاز بوبین رله را تامین می کنند، پس زمانی که اولین بار ولتاژ اعمال میشود رله وصل و پس از آن ولتاژ باید قطع شود و برای ایجاد پالس بعدی مجددا اعمال شود.
در لحظه 0، لیمیت سوئیچ باز است، سپس بسته میشود و خازن C2 شارژ میشود. رله CR1 در وضعیت ریست قرار دارد و هیچ ولتاژی به موتور اعمال نمیشود.
در لحظه 1، ابتدا تایمر روشن میشود، پالسی از طریق خازن C1 به بوبین رله CR1 اعمال و وضعیت رله تغییر میکند. ولتاژ به موتور اعمال میشود و لیمیت سوئیچ LS1 بسته میشود.
با چرخش موتور به دور محور خود، خازن C1 از طریق R2 شارژ و دشارژ میشود و … .
در لحظه 2، زمانی که 360 درجه برمیگردد، لیمیت سوئیچ دوباره فعال میشود. پالسی از طریق خازن C2 به رله CR1 که در وضعیت ریست قرار دارد اعمال شده و وضعیت آن دوباره تغییر میکند.رله در این وضعیت باقی میماند تا اینکه ..
در لحظه 3 (چند دقیقه بعد)، TD باز و خازن C1 از طریق مقاومت R1 دشارژ میشود و سپس ..
در لحظه 4 (24 ساعت بعد)، TD بسته و پالس دیگری از طریق C1 ارسال می شود.
سپس این چرخه تکرار می شود.
قسمت مشکل، پیدا کردن مقادیر صحیح برای C2 و R2 است تا جریان کافی برای مدت زمان طولانی برقرار و وضعیت رله تغییر کند.