آشنایی با انواع پتانسیومتر های کاربردی

آشنایی با انواع پتانسیومتر های کاربردی

در این مقاله قصد داریم، انواع پتانسیومتر های کاربردی را همراه با نحوه عملکرد آن‌ها شناسایی کنیم. با فراگیری این آموزش می‌توان تشخیص داد که هر مدل از این قطعه مناسب برای چه پروژه‌هایی می‌باشد.

پتانسیومتر چیست؟

پتانسیومتر های الکتریکی که در بین مهندسان به اختصار با نام «pot» شناخته می‌شوند، در واقع مقاومت‌هایی با قابلیت تنظیم مکانیکی هستند یعنی مقدار مقاومت آن‌ها را می‌توان به صورت دستی تغییر داد.

همانطورکه می‌دانید، مقاومت‌ها اصولاً یک مقدار ثابت دارند و جریان الکتریکی عبوری از مدار را محدود و در برابر آن مقاومت می‌‎کنند. پتانسیومتر نیز یک مقاومت متغیر است که به‌عنوان تقسیم‌کننده ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تنظیم ولتاژ خروجی در مدار و همچنین اندازه‌گیری دقیق پتانسیل الکتریکی استفاده می‌شود. (بنابراین دانستیم که چرا آن‌ها را پتانسیومتر یا پتانسیل سنج نام‌گذاری کرده‌اند.)

نحوه عملکرد این قطعه متناسب با موقعیت فیزیکی لغزنده (wiper) موجود در ساختار فیزیکی خود می‌باشد که با این تشخیص موقعیت، یک سیگنال خروجی ولتاژ متغیر و پیوسته روی عنصر مقاومتی تولید می‌کنند.

بهتر است بدانید، پتانسیومتر ها جزء قطعات پسیو به‌شمار می‌آیند، بدین‌معنی که برای عملکرد خود به منبع تغذیه یا مدار اضافی نیاز ندارند.

مختصری از تاریخچه پتانسیومتر ها

در اوایل دهه 1800 که زمان اوج تحقیق و توسعه در زمینه الکتریسیته بود، بررسی‌های زیادی برای ایجاد قطعه‌ای که بتواند برق ورودی به یک دستگاه را کنترل کند صورت گرفت ولی مفهوم مقاومت متغیر در سال 1841 پیشنهاد شد و اولین پتانسیومتر بر پایه کربن توسط توماس ادیسون سال 1872 اختراع شد.

امروزه پتانسیومتر ها به طور قابل توجهی کوچکتر و دقیق‌تر از قبل شده‌اند. همچنین دارای مدل‌های مختلفی هستند که هر یک کاربرد خاص خود را دارد. آن‌ها در دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف برای کنترل پارامترهایی ازجمله میزان روشنایی، میزان صدا و سیگنال‌های صوتی و روشنایی و رنگ ویدئو استفاده می‌شوند. علاوه‌بر آن می‌توانند به عنوان سنسور موقعیت عمل کنند.

پتانسیومتر ها چگونه کار می‌کنند؟

مقاومت یک جسم به عوامل مختلفی بستگی دارد و در صورت ثابت ماندن سایر پارامترها، مقاومت یک جسم با طول آن نسبت مستقیم دارد. به عبارت دیگر یک قطعه با طول 10 سانتی‌متر، نصف مقاومت قطعه دیگر به طول 20 سانتی‌متر با همان ماده و سطح مقطع را خواهد داشت. این اصل در انواع پتانسیومتر نیز صادق است.

اجزای کلی یک پتانسیومتر چرخشی

یک پتانسیومتر از یک عنصر مقاومتی یکنواخت و یک کنتاکت لغزنده تشکیل شده که با تغییر موقعیت خطی یا چرخشی آن، مسیری که جریان از آن می‌گذرد کوتاهتر یا طولانی‌تر می‌شود و بدین‌صورت می‌توان خروجی پتانسیومتر را تنظیم کرد. بنابر این روش، ولتاژ ورودی به تمام طول عنصر مقاومتی و ولتاژ خروجی بین عنصر مقاومتی ثابت و کنتاکت چرخشی اعمال می‌شود و موقعیت کنتاکت متحرک نسبت به عنصر مقاومتی، میزان ولتاژ ورودی را به مدار تعیین می‌کند.

پتانسیومتر ها به ندرت می‌توانند بیش از 1 وات را کنترل کنند زیرا برای این کار لازم است توان ورودی زیادی تلف شود و این باعث تولید گرمای غیرقابل قبولی خواهد شد. درعوض برای کنترل توان بالا، سیگنال‌های آنالوگ استفاده شده توسط دیگر قطعات را تنظیم می‌کنند. به عنوان مثال، یک دیمر ساده برای کنترل ترایاک از یک پتانسیومتر استفاده می‌کند که روشنایی نور را تغییر می‌دهد.

معرفی انواع پتانسیومتر

پتانسیومتر ها به دو دسته اصلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند. مقاومت متغیر های آنالوگ شامل عناصر مکانیکی هستند که خروجی آن به صورت دستی کنترل می‌شود، این مدل در شکل‌های خطی و چرخشی موجود و قابل استفاده می‌باشد:

در پتانسیومتر های چرخشی یک ولوم چرخشی توسط شفت به عنصر لغزنده متصل شده و با حرکت زاویه‌ای روی عنصر مقاومتی جابه‌جا می‌شود. با چرخاندن این شفت، مقاومت و خروجی تغییر می‌کنند. البته نوعی بدون شفت نیز وجود دارد که لغزنده توسط ابزار خارجی مانند پیچ‌گوشتی قابل تغییر است.

پتانسیومتر های خطی از حرکت یک لغزنده در محور خطی، برای تماس با عنصر مقاومتی استفاده می‌کند و با جابجایی آن، میزان مقاومت و خروجی توان، تغییر می‌کنند.

پتانسیومتر های دیجیتال یا الکترونیکی به جای حرکت مکانیکی؛ توسط سیگنال‌های دیجیتال کنترل می‌شوند و خروجی را تغییر می‌دهند.

تفاومت عملکرد مقاومت متغییر چرخشی و خطی

ما در این مقاله نوع پرکاربرد مقاومت متغیر ها یعنی مدل‌های آنالوگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پتانسیومترهای آنالوگ که شامل دسته‌های خطی و چرخشی هستند، دارای انواع مختلفی می‌باشند که می‌توان هریک از آن‌ها را برای یک کاربرد مشخص استفاده کرد . جهت آشنایی با هریک از این مقاومت های متغیر در ادامه این آموزش همراه ما باشید:

پتانسیومتر چرخشی چیست؟

همانطور که دانستید این نوع پتانسیومتر دارای یک لغزنده بوده که بعضاً با چرخش شفت و در نوعی دیگر با چرخش توسط ابزاری مانند پیچ‌گوشتی، مقدار مقاومت در پایه خروجی قابل تغییر است. در بخش زیر می‌توانید تصویری از انواع پتانسیومتر چرخشی را مشاهده نمایید و سپس با عملکرد هریک در ادامه آشنا شوید:

انواع مقاومت متغییر چرخشی
  • تریمر و Preset: قطعات کوچکی هستند که روی برد نصب می‌شوند و با یک پیچ گوشتی کوچک قابل تنظیم‌اند و برای تنظیم و کالیبراسیون در یک مدار استفاده می‌شوند. Presets ها دارای مقادیر مشخصی هستند و توسط ولوم‌ های مولتی‌ ترن، دقت بالایی را ارائه می‌دهند. این قطعات معمولا هنگام کالیبراسیون سیستم استفاده می‌شوند و در اکثر مواقع در یک موقعیت ثابت باقی می‌مانند.
  • پتانسیومتر دوبل: شامل دو مقاومت متغیر با دو شافت است که در یک سطح موازی با یکدیگر قرار دارند و هر یک از شافت ها به طور مستقل قابل چرخش‌اند. بنابراین با یک پتانسیومتر دوبل می‌توان دو مقدار مختلف را به صورت جداگانه کنترل کرد.
  • پتانسیومتر سروو: یک مقاومت متغیراست که به یک شافت چرخان (موتور) وصل شده است. این قطعه با اندازه‌گیری پالسی که برای چرخاندن موتور اعمال می‌شود موقعیت شفت را تشخیص می‌دهد، تا تعیین کند موقعیت شافت موتور با پالس ورودی مطابقت یافته‌است. این پتانسیومتر اغلب در رباتیک یا کاربردهایی که کنترل دقیق حرکت ضروری است، استفاده می‌شود.
  • پتانسیومتر لگاریتمی: با تنظیم این نوع پتانسیومتر، مقاومت به صورت لگاریتمی تغییر می‌کند. این نوع مقاومت متغیر برای کنترل صدا در تجهیزات صوتی استفاده می‌شود.
  • پتانسیومتر هم‌ محور: شامل دو پتانسیومتر چرخشی است که شافت‌های آن‌ها روی یک محور و در یک سطح موازی با یکدیگر قرار دارند. در واقع دو شافت پتانسیومتر متحدالمرکز، به یکدیگر متصل هستند و هر دو به صورت همزمان و به یک اندازه قابل چرخش‌اند.  بنابراین با یک پتانسیومتر هم محور می‌توان دو مقدار مقاومت را کنترل کرد که با چرخش شافت‌ها به صورت همزمان تغییر می‌کند. یکی از کاربرد های این ولوم، تغییر هم‌زمان صدا و تن در بعضی از رادیو‌ها  و گیتارهای الکتریکی است.
  • پتانسیومتر تخت: از یک چرخ دوار تشکیل شده‌ است و قابلیت لمسی دارد، به گونه‌ای که با حرکت دادن این چرخ دوار، کنتاکت محرک داخلی برروی عنصر مقاومتی جابه‌جا و سبب تغییر مقدار مقاومت می شود. از این نوع پتانسیومتر معمولاً برای کنترل صدا و روشنایی برای مثال در لوازم صوتی مانند رادیوها، MP3 پلیرها و .. استفاده می‌شوند.
  • پتانسیومتر تک دور و چند دور (مولتی ترن): در پتانسیومترهای Single-turn  تقریباً ¾ از یک دور کامل ولوم کنترل، قابل چرخاندن است تا دقت کنترل کافی را برای کاربرد مورد نظر داشته باشد. ولوم کنترل در مولتی‌ترن ها می‌تواند چرخش متعدد داشته باشد که به منظور افزایش دقت در مواردی که دقت بالایی لازم است به کار می‌روند.

پتانسیومتر خطی چیست؟

پتانسیومترهای خطی نوعی سنسور موقعیت هستند که فقط کافیست با حرکت دادن یک کنتاکت فلزی در محور خط راست (به صورت کشویی)، میزان مقاومت در مدار راتوسط این قطعه تعیین نماییم. انواع پتانسیومتر خطی را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده نمایید و همینطور با نحوه عملکرد هر یک در ادامه آشنا شوید:

انواع مقاومت متغییر خطی یا کشویی
  • پتانسیومتر کشویی: از یک عنصر مقاومتی و یک کنتاکت کشویی برای تنظیم مقاومت با یک حرکت خطی تشکیل شده‌اند. در این پتانسیومتر ها بین موقعیت لغزنده و مقاومت خروجی یک رابطه خطی وجود دارد، بنابراین می‌توانند به عنوان سنسورهای موقعیت مقاومتی (حسگرهای جابجایی خطی) نیز استفاده شوند. در پتانسیومترهای Dual Slide یک نوار لغزنده قرار دارد که دو پتانسیومتر را به صورت موازی کنترل می‌کند. پتانسیومترهای slide اغلب در تجهیزات صوتی مانند میکسرهای استودیو، fader ها یا اکولایزرهای گرافیکی استفاده می‌شوند.
  • پتانسیومتر کشویی موتوری: از یک پتانسیومتر کشویی با یک تسمه‌تایم که توسط یک موتور DC کوچک و قرقره هدایت می‌شود، تشکیل شده و امکان کنترل از راه دور خودکار را فراهم می‌کند. این نوع معمولاً در اتوماسیون صنعتی و برنامه‌های کاربردی کنترل فرآیند استفاده می‌شود.

تفاوت بین پتانسیومتر و رئوستا چیست؟

تفاوت رئوستا و پتانیسومتر

اساسی‌ترین تفاوت بین این دو قطعه این است که پتانسیومتر یک قطعه سه پین است که برای کنترل پتانسیل یا ولتاژ استفاده می‌شود ولی رئوستا یک قطعه دو پین است و برای کنترل جریان استفاده می‌شود. با این حال می‌توان با عدم اتصال یک پایه پتانسیومتر، از آن به عنوان رئوستا استفاده کرد.

تفاوت نقشه رئوستا و پتانسیومتر در مدار الکترونیکی

رئوستا ها مقاومت‌های متغیر توان بالا و دارای سیم‌پیچی هستند که در کاربردهای جریان بالا، برای کنترل جریان در وسایلی مانند لامپ‌ها و موتورها استفاده می‌شوند. آن‌ها شامل سیم‌پیچ‌هایی متشکل از سیم‌هایی با استحکام بالا هستند که با حرکت لغزنده روی سیم‌پیچ، مقدار مقاومت تغییر می‌کند. رئوستاها نه با مقدار مقاومت‌شان، بلکه با عملکردشان در موارد کنترل توان‌های بالا شناخته می‌شوند.

مقایسه پتانسیومتر ها و انکودرهای چرخشی

انکودر چرخشی یک دستگاه الکترومکانیکی است که موقعیت یا حرکت زاویه‌ای شفت را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند. پتانسیومتر ها و انکودرهای دوار، چرخش شفت را تشخیص می‌دهند ولی اصول عملکردشان متفاوت است و سطح پیچیدگی مختلف و تنظیمات متفاوتی دارند.

یک انکودر چرخشی ایستاده
یک روتاری انکودر چرخشی

پتانسیومتر ها قطعات آنالوگ هستند، اگرچه انواع دیجیتال آن‌ها نیز موجود است؛ ولی انکودرهای چرخشی قطعات دیجیتال هستند که برای نشان دادن موقعیت از منطق باینری استفاده می‌کنند و برای تبدیل خروجی آن‌ها به یک سیگنال قابل استفاده، یک مدار جداگانه لازم است.

راه‌اندازی پتانسیومترها نسبت به انکودرهای چرخشی آسان‌تر است، محدودیتی در ورودی‌های متغیر ندارند، ولتاژ را به صورت غیر خطی تقسیم می‌کنند و به راحتی می‌توانند دستگاه‌های آنالوگ را کنترل کنند. از سوی دیگر، انکودر های چرخشی می‌توانند به طور پیوسته بچرخند، سیگنال دیجیتال داشته باشند و دقت بالایی ارائه دهند ولی قیمت بالاتری نسبت به پتانسیومتر دارند، ولیکن به دلیل دقت بالای آن‌ها در کنترل موتور، انتخاب ایده آلی برای صنعت، اتوماسیون و رباتیک هستند.

“تیپر پتانسیومتر” به چه معناست؟

 Taper پتانسیومتر، به نحوه تغییر مقاومت هنگام تغییر موقعیت لغزنده بر روی عنصر مقاومتی اشاره دارد و به دسته های زیر تقسیم می‌شوند:

  • خطی
  • غیر خطی(لگاریتمی)

در برخی نمونه‌های پتانسیومتر، تیپر یک رابطه خطی دارد، به این معنی که نسبت تقسیم مقدار مقاومت با زاویه چرخش شافت یا موقعیت لغزنده متناسب است. برای مثال وقتی لغزنده در موقعیت میانی قرار دارد، مقاومت متغیر، درست نیمی از کل مقاومت پتانسیومتر است.

در برخی دیگر از انواع پتانسیومتر ها، تیپر لگاریتمی و غیر خطی است (که به آن تیپر صوتی نیز گفته می‌شود) که با توجه به حساسیت به سطح صدا در گوش انسان، پاسخ لگاریتمی دارد، سیگنال خروجی پتانسیومتر، با حساسیت غیر خطی گوش انسان مطابقت دارد و به سبب آن افزایش سطح صدا خطی به نظر می‌رسد. پتانسیومترهای با تیپر لگاریتمی معکوس یا آنتی لگاریتم نیز وجود دارند که دارای عملکرد معکوس هستند. برای مثال در کنترل‌های صوتی که در خلاف جهت عقربه‌های ساعت کار می‌کنند کاربرد دارند.

پارامترهای یک پتانسیومتر

پتانسیومترها معمولاً با مقدار مقاومت کل درجه‌بندی و مشخص می‌شوند. این مقدار مقاومت مربوط به کل عنصر مقاومتی، از یک پایه تا پایه دیگر است. بنابراین، یک پتانسیومتر 1 کیلو اهمی دارای مقاومت ثابت 1 کیلو در کل مسیر است.

پارامترهای دیگری که در هنگام انتخاب پتانسیومتر باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • توان نامی: حداکثر توانی که قطعه می‌تواند تحمل کند بدون اینکه آسیب ببیند.
  • دقت: دقت پتانسیومتر به صورت درصدی از مقاومت کل و میزان تغییر مقاومت با جابجایی روی عنصر مقاومتی بیان می‌شود.
  • نویز: میزان نویز الکترونیکی که بر اثر حرکت قطعات داخلی به وجود می‌آید.
  • ضریب دما: نسبت تغییر مقاومت یک پتانسیومتر با تغییر دما را بیان می کند. برای مثال اگر ضریب دمای پتانسیومتر مثبت باشد، به این معناست که با افزایش دما، مقدار مقاومت افزایش می‌یابد.
  • طول عمر مکانیکی: طول عمر قطعه براساس مشخصات آن می‌باشد که معمولاً به صورت تعداد چرخه بیان می‌شود.

شماتیک پتانسیومتر در مدار

علائم پتانسیومتر در طراحی مدار الکترونیکی ممکن است متفاوت باشند. برای مثال، در استاندارد ANSI (آمریکایی) دو خط مستقیم با خطوط زیگزاگ بین آن‌ها نشان داده می‌شود اما در استاندارد IEC (اروپایی) یک مستطیل بین دو خط مستقیم است.

نمادهای استاندارد و غیراستاندارد پتانسیومتر در مدارات الکترونیک
ANSI (ردیف بالا سمت چپ) و IEC (ردیف بالا سمت راست) و نمادهای غیر استاندارد ( ردیف پایین)

قطعات معمولاً با یک مقدار مقاومت دقیق مشخص می‌شوند، مانند 10 اهم و 10 کیلو اهم. همچنین ممکن است با یک عدد سه رقمی مشخص شوند که دو رقم اول نشان دهنده مقدار آن و رقم آخر نشان‌دهنده ضریب است. پتانسیومتر های ساخته شده در ایالات متحده و آسیا معمولا با علامت A برای تیپرهای لگاریتمی، B برای تیپرهای خطی و C برای تیپرهای لگاریتمی معکوس مشخص می‌شوند.

مزایا و معایب پتانسیومتر ها

پتانسیومترها نیز مانند هر قطعه الکترونیکی، در کاربردهای مختلف مزایا و معایبی دارند که باید قبل از انتخاب نهایی بررسی شوند. از مزایای آن‌ها می‌توان به طراحی ساده، هزینه کم، دامنه مقاومت گسترده و در دسترس، عملکرد آسان و کارآمد آن‌ها اشاره کرد. برخی از معایب آن‌ها شامل پهنای باند و قابلیت کنترل جریان محدود، عملکرد مکانیکی آن‌ها در معرض فرسایش و آلودگی و تولید نویز الکتریکی می‌باشد.

نکات مهم هنگام انتخاب پتانسیومتر

سؤالات اساسی که برای انتخاب انواع پتانسیومتر در پروژه مورد نظر باید به آنها پاسخ داده شود عبارتند از:

  • مشخصات دستگاه مورد نیاز (مقدار مقاومت، محدوده مقاومت، ظرفیت توان و …) چیست؟
  • طراحی به عملکرد چرخشی نیاز دارد یا کشویی؟
  • به تیپر خطی نیاز است یا لگاریتمی؟
  • طول عمر پتانسیومتر با توجه به مشخصات آن چقدر است؟
  • در چه محیط هایی قابل استفاده است؟
  • چه فوت‌ پرینتی ای لازم است؟
  • چگونه نصب خواهد شد؟

کاربرد پتانسیومتر چیست؟

همانطورکه قبلاً ذکر شد، پتانسیومترها معمولاً برای کنترل مقادیر در دستگاه‌ها یا سیستم‌های صوتی و تصویری از جمله ولوم صدا، روشنایی، کنتراست و رنگ استفاده می‌شوند. همچنین می‌توانند برای اندازه‌گیری ولتاژ در تجهیزات تست و برای سنجش موقعیت در سیستم‌های کنترل فرآیند و اتوماسیون استفاده شوند. انعطاف‌پذیری آن‌ها و حتی امکان استفاده به عنوان رئوستا به پتانسیومترها اجازه می‌دهد تا از این حوزه‌های کاربردی رایج فراتر رفته و در هر کاربرد آنالوگ و بسیاری از کاربردهای دیجیتال ورود کنند. برای کنترل مدار یا دریافت بازخورد از یک مدار نیز می‌توان از پتانسیومتر استفاده کرد.

خلاصه

پتانسیومتر ها قطعات نسبتاً ساده‌ای هستند که برای کنترل یا اندازه‌گیری ولتاژ در بسیاری از سیستم‌های الکترونیکی یا الکتریکی به کار می‌روند. همچنین می‌توانند حرکت خطی یا چرخشی را تشخیص داده و با دقت اندازه‌گیری کنند. در دسترس بودن و تنوع آن‌ها در پکیج‌، اندازه، مقدار و مدل‌های مختلف باعث شده در طیف گسترده‌ای از کاربردها مورد استفاده قرار گیرند.

انواع پتانسیومتر را از فروشگاه روبوایکیو خریداری کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات