آموزش کار با مولتی متر

آموزش کار با مولتی متر

در این آموزش نحوه کار با مولتی متر را آموزش خواهیم داد. اگر در الکترونیک مبتدی هستید، احتمالاً مولتی متر ساده‌ترین و مفیدترین ابزاری است که می‌توانید داشته باشید. لازم نیست تجهیزات گران قیمتی مانند اسیلوسکوپ داشته باشید (حداقل در شروع کار) زیرا می‌توانید از مولتی متر برای آزمایش و اندازه­‌گیری پارامترهای ساده یک مدار مانند ولتاژ، جریان و مقاومت استفاده کنید.

با این‌حال اگر به تازگی یک اسیلوسکوپ تهیه کرده‌اید یا علاقه دارید کار با اسیلوسکوپ را هم یاد بگیرید، این مقاله را از دست ندهید:


این آموزش برای مبتدیان طراحی شده است و با توضیح قسمت­‌های مختلف مولتی متر، نحوه استفاده از مولتی متر برای اندازه‌گیری ولتاژ، جریان، مقاومت و همچنین تست اتصال کوتاه، به شما کمک می­‌کند تا با یک مولتی متر دیجیتال معمولی (DMM) آشنا شوید،

مولتی متر چیست؟

مولتی متر که با نام مولتی تستر نیز شناخته می شود، یک ابزار اندازه‌گیری الکترونیکی است که می تواند ولتاژ، جریان و مقاومت را اندازه‌گیری کند. از این رو، نام “Multimeter”، به عنوان ترکیبی از عملکردهای ولت‌متر، آمپرسنج و اهم‌متر در یک دستگاه واحد است.

مولتی متر که ترکیبی عملکردهای ولت متر، آمپزسنج و اهم متر است

مولتی متر یک ابزار بسیار ضروری برای مهندسین برق و الکترونیک است و معمولاً اولین چیزی است که هنگام عیب‌­یابی مدار استفاده می­شود. مولتی مترها در اشکال، اندازه­‌ها و قیمت­‌های متفاوتی وجود دارند.

مولتی مترهای رومیزی، مولتی مترهای دستی و گیره سنج(کلمپ متر)ها در اشکال و اندازه­‌های مختلف وجود دارند. با توجه به قیمت، مولتی مترهای پایه از 5 دلار در دسترس هستند در حالی که مولتی مترهای با استانداردهای خاص و کالیبره شده تا حدود 5000 دلار قیمت دارند.

صرف نظر از اندازه یا قیمت، هر مولتی متر می­تواند اساسی­ترین پارامترها مانند ولتاژ و جریان را اندازه­‌گیری کند. علاوه بر این، مولتی مترهای جدید به شما امکان اندازه‌­گیری مقاومت و همچنین تست اتصال کوتاه را می­دهند.

با استفاده از مولتی متر می­توانید:

• بررسی کنید که آیا سوئیچ (کلید فشاری) به درستی کار می‌­کند یا خیر.

• مقدار جریانی را که از یک المان (مانند LED) عبور می­‌کند، اندازه‌­گیری کنید.

• ولتاژ یک باتری را اندازه­‌گیری کنید.

• بررسی کنید که سیم هادی برق است یا خیر.

بخش­‌های مختلف یک مولتی متر

یک مولتی متر از چهار قسمت تشکیل شده است:

•صفحه نمایش

• ولوم تنظیم

•پورت‌­ها

• پروب­‌ها

سه بخش مختلف یک مولتی متر

مقدار اندازه‌­گیری شده اعم از ولتاژ، جریان یا مقاومت، بر روی صفحه نمایش LCD مولتی متر نمایش داده می­شود. می‌توانید پارامتر اندازه­‌گیری را با استفاده از ولوم انتخاب کنید.

برخی از مولتی مترهای پیشرفته و گران‌تر می‌توانند به طور خودکار محدوده مقدار اندازه‌گیری شده را تنظیم کنند. این مولتی مترها با نام رنج خودکار (Auto Range) شناخته می­شوند. اما در مولتی مترهای ساده، باید به صورت دستی محدوده را تنظیم کنیم.

معمولاً هر مولتی متر دارای یک جفت پروب است، یکی قرمز و دیگری مشکی. پروب‌­ها را به پورت­‌های مولتی متر وصل کنید تا اندازه­‌گیری انجام شود.

پراب‌های یک مولتی متر

همیشه پروب سیاه را به پورت COM وصل کنید. پروب قرمز معمولا به پورت با نام  VΩmA متصل می شود. در این پیکربندی، می‌توانید ولتاژ AC و DC، جریان DC بر حسب mA و مقاومت را اندازه‌گیری کنید، این همان چیزی است که اکثر ما از مولتی متر برای آن استفاده می‌کنیم.

از پورت دیگر با برچسب ADC 10 برای اندازه‌گیری جریان DC تا A10 استفاده کنید.

پورت‌های مختلف برای کار با مولتی متر

هشدار: روی پورت A10 معمولاً مشخص می شود که آیا فیوز داخلی وجود دارد یا خیر. هنگام استفاده از این پورت بسیار مراقب باشید و از این پورت برای مدت زمان طولانی بطور مداوم (بیش از 10 ثانیه) استفاده نکنید.

برخی از مولتی مترها دارای نور پس زمینه برای نمایشگر LCD هستند. این قابلیت برای استفاده از مولتی متر در محیط­‌های کم‌­نور مفید است.

قابلیت نور پس‌زمینه برای کار با مولتی متر در محیط‌های کم نور

چگونه از مولتی متر استفاده کنیم؟

اکنون که کمی در مورد مولتی متر و بخش­‌های آن می­دانیم، به موضوع اصلی یعنی نحوه کار با مولتی متر برای عیب‌­یابی مدار می­‌پردازیم. ابتدا نحوه اندازه‌­گیری ولتاژ با استفاده از مولتی متر را به شما نشان خواهیم داد و در ادامه روش اندازه­‌گیری ولتاژ DC و ولتاژ AC بیان می­شود.

سپس با ساخت یک مدار LED کوچک به اندازه‌گیری جریان DC می پردازیم. در نهایت، به نحوه تست اتصال کوتاه پرداخته می­شود. همچنین نحوه تست یک دیود با استفاده از مولتی­ متر آموزش داده می­شود.

کار با مولتی متر و اندازه‌­گیری ولتاژ

با استفاده از یک مولتی‌ متر دیجیتال می‌توانید ولتاژهای DC و AC را اندازه‌­گیری کنید. بخش ولت­متر مولتی متر معمولاً با علامت “V” مشخص می­شود و بسته به اندازه­‌گیری AC یا DC، با این علایم مشخص می­شود.

ولتاژ DC

اگر یک خط مستقیم در مجاورت “V” وجود داشته باشد، از آن برای اندازه­‌گیری ولتاژ DC استفاده می­شود. پروب­‌ها را به طور صحیح را به مولتی متر وصل کنید (اگر قبلاً وصل نشده‌­اند) و ولوم را برای اندازه‌­گیری ولتاژ DC تنظیم کنید.

مقادیر مختلف در ناحیه اندازه‌گیری ولتاژ DC

اما چندین گزینه برای اندازه­‌گیری ولتاژ DC وجود دارد. شما کدام را انتخاب می­‌کنید؟ عددی که ولوم به آن اشاره می‌کند، حداکثر مقداری است که می‌توانیم آن پارامتر خاص، در این مورد ولتاژ DC را اندازه‌گیری کنیم.

بنابراین، اگر ولوم را روی 20 تنظیم کنید، می توانید ولتاژ DC را تا 20 ولت اندازه­‌گیری کنید. همانطور که از تصویر می‌­بینید، 5 انتخاب برای اندازه‌گیری ولتاژ DC (200 میلی، 2000 میلی، 2، 20، 200، 600) وجود دارد. این مولتی متر خاص می‌تواند حداکثر ولتاژ DC 600 ولت را اندازه­‌گیری کند.

اگر می­‌خواهید ولتاژ یک باتری 9 ولت را اندازه­‌گیری کنید، باید انتخاب­گر را روی 20 قرار دهید. اما اگر محدوده را کمتر از مقدار اندازه­‌گیری تنظیم کنید چه اتفاقی می­افتد؟ در این حالت LCD عدد 1 را نشان می‌دهد، به این معنی که نتیجه از محدوده فراتر رفته است.

اکنون پروب قرمز را به قطب مثبت باتری و پروب مشکی را به قطب منفی وصل کنید. ما یک باتری AAA قدیمی برای تست استفاده می‌­کنیم و پروب­‌ها همانطور که ذکر شد متصل شده است. ولتاژ 1.39 ولت است، یعنی باتری هنوز مقداری شارژ دارد (اما نه زیاد).

اندازه‌گیری ولتاژ یک باتری توسط مولتی متر

حالا اگر پروب‌ها را برعکس وصل کنید چه اتفاقی می افتد؟ یعنی پروب قرمز به پورت منفی و پروب سیاه به ترمینال مثبت. در این حالت مولتی متر یک مقدار منفی را با همان اندازه نمایش می دهد.

به روشی مشابه، می‌توانید افت ولتاژ در قطعات، ولتاژ یکی از پایه‌های میکروکنترلر و.. را اندازه‌گیری کنید.

ولتاژ AC

هشدار: ولتاژ متناوب را با احتیاط و ترجیحاً تحت نظارت یک فرد متخصص اندازه­‌گیری کنید. مطمئن شوید که پروب­‌ها به درستی در پورت­‌های مولتی -متر و بدون اتصال به هیچ فلزی قرار گرفته است. پروب­‌ها را لمس نکنید. برق AC می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر مبتدی هستید بهتر است از مولتی متر برای اندازه‌گیری ولتاژ AC استفاده نکنید.

نماد موج سینوسی در مجاورت “V”، ولتاژ AC را نشان می‌دهد. همانطور که در تصویر می‌بینید، این مولتی متر خاص می‌تواند ولتاژ AC را تا 600 ولت اندازه­‌گیری کند و تنها دو محدوده انتخاب (200 و 600) دارد.

محدوده انتخابگر برای اندازه‌گیری ولتاژ AC

حال می­خواهیم ولتاژ برق شهر را اندازه­‌گیری کنیم. البته به مبتدیان توصیه می­شود نزدیک برق شهر نشوند. برای اندازه‌گیری ولتاژ برق AC، دکمه را روی 600 در اندازه‌گیری ولتاژ متناوب (V با موج سینوسی) قرار دهید. ما 600 را انتخاب کردیم چون ولتاژ برق شهر حدود 220 ولت است. همیشه قبل از قرار دادن پروب‌ها، ولوم را برای اندازه‌گیری ولتاژ متناوب تنظیم کنید.

اکنون پروب‌ها را در سوکت قرار دهید و می توانید ولتاژ AC اندازه‌گیری شده را که روی LCD نمایش داده می شود مشاهده کنید.

کار با مولتی متر و اندازه‌گیری ولتاژ شهر

اندازه‌­گیری جریان با مولتی متر

در حالی که برای اندازه‌­گیری ولتاژ فقط نیاز است پروب‌­ها در دو نقطه مدار گذاشته شوند، اندازه­‌گیری جریان کاملاً متفاوت است. از درس نظریه مدارهای الکتریکی می­دانیم که جریان قطعاتی که سری بسته می­شوند یکسان است.

با استفاده از این اصل اساسی، ما باید مولتی متر را به بخشی از مدار تبدیل کنیم تا همان جریانی که در قطعه موردنظر وجود دارد از مولتی متر عبور کند.

بخش آمپرمتر مولتی متر با علامت A نشان داده می­شود. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که برخی از مولتی مترهای دیجیتال فقط می‌توانند جریان DC را اندازه­‌گیری کنند. بنابراین، یک خط مستقیم در مجاورت A وجود خواهد داشت تا اندازه­‌گیری جریان DC را نشان دهد.

جریان DC

برای اندازه‌گیری جریان DC، سلکتور مولتی متر را روی اندازه‌گیری جریان DC قرار دهید. این مولتی متر خاص می‌تواند جریان DC را از چند میکروآمپر تا 200 میلی آمپر اندازه‌گیری کند. این محدوده برای اندازه‌گیری جریان LEDها کافی است.

محدوده جریان را روی 200 میلی­آمپر تنظیم کرده و مولتی متر را مطابق مدار زیر وصل کردیم. مولتی متر را در حالت آمپرمتر اساساً سیمی در نظر بگیرید که جریان از طریق آن به مدار اصلی می­رسد.

در این پیکربندی، مولتی متر به بخشی از مدار تبدیل می­شود و اگر هر پروبی را قطع کنید، مدار کار نمی­‌کند. جریان اندازه‌گیری شده روی LCD نمایش داده می­شود.

اندازه‌گیری مقاومت با مولتی متر

یکی از ساده‌­ترین اندازه‌گیری­‌هایی که می‌توانید با استفاده از مولتی متر انجام دهید، اندازه‌گیری مقاومت است. بخش اهم‌­متر مولتی متر با نماد Ω نشان داده می­شود. مولتی متری که ما در اختیار داریم می‌تواند مقاومت تا 2MΩ را اندازه‌گیری کند.

مقادیر مختلف در ناحیه‌ی اندازه‌گیری مقاومت برای کار با مولتی متر

ولوم را در محدوده مورد نظر در اندازه‌گیری مقاومت تنظیم کنید و پروب­‌ها را به پایه‌­های مقاومت وصل کنید. مقاومت اندازه‌گیری شده روی LCD نمایش داده می­‌شود.

نحوه اندازه‌‌گیری مقدار یک مقاومت

شما می‌توانید پروب­‌ها را به هر طریقی متصل کنید زیرا در اندازه‌گیری مقاومت، نتیجه تحت تأثیر جهت پروب‌­ها قرار نمی­‌گیرد.

تست اتصال کوتاه

شاید پرکاربردترین و یکی از ساده­ترین عملکردهای مولتی متر، تست اتصال کوتاه باشد. از تست اتصال کوتاه برای بررسی متصل بودن نقطات A تا B در مدار، اینکه آیا یک سیم رسانا است یا نه، آیا سوئیچ به درستی کار می کند یا خیر و.. استفاده می­‌شود.

تست اتصال کوتاه معمولاً با نماد “بلندگو” نشان داده می‌­شود.

ولوم را روی تست اتصال کوتاه تنظیم کنید و پروب­‌ها را از طریق یک سیم وصل کنید. اگر سیم در شرایط خوب و بدون قطعی باشد، صدای زنگ ممتد بازر را خواهید شنید. اگر سیم مشکلی داشته باشد، صدایی نمی‌شنوید.

تست اتصال کوتاه چگونه کار می­‌کند؟

تست اتصال کوتاه اساساً اندازه‌گیری یک مقاومت کم اهم است. اگر مقاومت بین دو نقطه بسیار کم باشد (معمولاً چند اهم)، آن دو نقطه به عنوان اتصال الکتریکی در نظر گرفته می­‌شوند و زنگ ممتد به صدا در می‌آید.

تست دیود

برخی از مولتی مترها دارای قابلیت تست دیود اختصاصی هستند که می‌تواند برای بررسی دیودها و برخی از انواع خاص ترانزیستورها مفید باشد (یک ترانزیستور را می‌توان معدل دو دیود در نپر گرفت که پشت به پشت به هم متصل می‌شوند).

ویژگی تست دیود معمولا با تست اتصال کوتاه ترکیب می­شود و با نماد دیود نشان داده می­‌شود.

تست دیود و تست اتصال کوتاه یک مولتی متر

برای آزمایش دیود، ولوم را روی حالت تست دیود قرار دهید و پروب قرمز را به آند دیود و پروب سیاه را به کاتد دیود وصل کنید.

اگر دیود به درستی کار کند، مولتی متر افت ولتاژ بایاس مستقیم دیود را نشان می­‌دهد.

تست دیود با وصل کردن پراب قرمز به آند وپروب سیاه به کاتد

نتیجه­‌گیری

امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید، این مقاله راهنمای کامل مبتدیان برای کار با مولتی متر دیجیتال جهت عیب‌­یابی مدار را بیان می­‌کند. شما یاد گرفتید که چگونه از مولتی متر برای اندازه‌گیری ولتاژ، جریان، مقاومت، تست اتصال کوتاه و همچنین تست دیود استفاده کنید و می‌توانید از همین حالا شروع به تست آزمایشی قطعات و عیب‌یابی مدارات الکترونیکی برای یادگیری بیشتر کنید، برای آموزش‌ها و پروژه‌های الکترونیک مقالات وبلاگ ما را مطالعه کنید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پر بازدید ترین مقالات